måndag 31 augusti 2009

Färdiganalyserat!

Nu har jag deppat klart, tror jag!

Hällefors var jättesnabba med att lägga ut resultaten på hemsidan (nästan lika snabba som vår klubb!) och jag har skrivit ut dem. Och läst och räknat om och om igen! Och kommit fram till detta: OBS varning för ordet OM!

OM Lectra hade legat still hade vi fått 178 poäng och fått 1:a pris!
OM Lectra hade legat still hade vi fått 178 poäng och fått ett LP1! ( för de som inte vet, är det ett Lydnadsdiplom man får om man fått tre st 1: pris. 1:a pris får man om man fått över 160 poäng.)
OM Lectra legat still hade vi fått 178 poäng(nähä???) och då hade vi kommit på en tredje plats och fått en pokal!
OM Lectra hade rest sig och sedan satt sig ned så hade vi fått poäng som hade räckt till ett 1:a pris det med! (fast jag är jätteimpad över att hon stod så stilla så länge. Måste nästan vara svårare än att bara slå ned ändan!)
OM inte OM fanns så hade jag kanske sluppit resonera så här??

Jag får väl ändå erkänna att resten av resultaten faktiskt duger... Fast jag har lite svårt för det eftersom jag då blir att undra över hur höga poäng vi skulle fått när JAG är verkligt nöjd. 12:or??? Jag tyckte inte att det var så snyggt eller bra. Men det är klart, ska man gå efter poängen så räckte de till! Men linförigheten var inte dugligt alls... Och jag tycker jag sliter så med den och så blir det tydligen aldrig bättre. Klart det inte är kul när man sliter med något och det inte ger något..
Undrar också om min träning med nästan enbart positiv förstärkning inte är tillräcklig för just min hund. Jag är ju så hemskt dålig på att korrigera och på att visa Lectra när något inte duger... jo, jag börjar väl om men kanske jag faktiskt måste visa ordentligt med missnöje? Inte vara dum mot henne förstås! Kan ju inte hålla på och börja om jämt och ständigt, känns som om det också kan bli en ful vana. Måste få henne att inse att hon inte ska hålla på och tänka på annat utan på vad jag vill! En längre stund gärna... Och direkt, inte efter 711 tillsägelser...

Sagt och gjort! Jag får prova med en lite strängare attityd.

Åkte till klubben med den tanken. Och kan man tänka sig, tanken fanns kvar när vi kom fram. Jag försökte verkligen vara lite "hårdare".

Det blåste rätt mycket och som vanligt så vädrar Lectra jättemycket i luften då. Och blir då förstås okoncentrerad... Men idag försökte jag neka henne till det, det har ju gått med nosandet i backen! Men inte vet jag om hon fattade varför jag sa nej... det får tiden utvisa.

Körde den linjen genom hela träningen. Från framförgående till hoppen. Sade nej ordentligt, använde kopplet mer än vanligt och bröt och gick tillbaka och började om. Alltså jag skrek inte men jag använde ordet nej så hårt att jag nu är lite irriterad i halsen... Körde så i alla moment. Använde kopplet mer i linförigheten också och det har jag väl nästan aldrig gjort. Inte för att jag tyckte jag fick henne längre bak för det! Hon bara stretade framåt mer. Tjatade samma moment under längre tid vilket jag inte heller brukar göra. Egentligen gjorde jag sådant som jag inte gillar men vad sjutton, jag måste prova något nytt! Naturligtvis ingick i nya tänket att berömma mer också. Så Lectra slarvade över och viftade på svansen och väntade på boll/godis. Men se idag fick hon INTE om jag inte var nöjd! Annars har jag nog svårt att neka utan har en massa "ja men, hon försökte" förklaringar till att hon ska få belöningarna... Ja, hur gick det då? Det enda jag märkte var att JAG inte tyckte det var en kul träning. Annars ingen skillnad. Kanske det kommer? Hon ligger ungefär på samma nivå hela tiden och jag tycks inte kunna finslipa något till det bätte, tyvärr! Lectra körde på som vanligt, trängde, sena sättanden (i alla moment), tugg på apporten, drog i ffg. Ingen skillnad alls, verkar inte bry sig ett skvatt om att jag försökte visa missnöje.

Allvarligt talat, (alltså utan självömkan) tänk vad duktig Lectra säkert hade varit med en rutinerad förare! Jag är övertygad om att hon hade varit VÄRLDSBÄST. Vår lilla älskling. Men jag gör så gott jag kan och sliter riktigt hårt! Så får jag försöka tänka.

Eller så får jag göra som Lars-Göran tycker; fundera över en rottis. Ha ha, med den korta nosen? Never, ever! Men L-G, du kan ju ta LP1 åt oss med Lectra så kan vi ta tilbaka henne när hon är fullärd!

I morgon lyckades jag byta skift till dag istället för kväll så då lägger vi ett spår och åker till klubben och ser om någon där vill göra Platsen och Budföring med oss. Och så tänkte vi kolla in klubbkläder med. Om nu någon är där som har nyckel, vill säga!

Hmm, nu blev det så där mycket igen...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar