måndag 3 augusti 2009

Mysig promenad + Whitney fixering!


Jag har drabbats av Whitney Houston-feber, som jag gör lite då och då! Har älskat henne i över 20 år... Dagens Whitney : http://www.youtube.com/watch?v=2VFzJLK51cs

Idag har vi vilat från lydnaden. Riktigt skönt, faktiskt. Husse har börjat jobba idag så nu blir det till att planera lite var/när vi ska träna. Jag kör ju inte bil... Själv har jag ledigt den här veckan också. Sedan blir det där stället igen och väntan på nästa semester! Usch och tvi. Vi skulle ju vinna stora pengar hade vi bestämt, så vi kunde vara hemma och leva hundliv jämt. Åh, vad det vore underbart! Tänk att det finns folk som inte skulle kunna tänka sig att vara "hemmamänniska".

Ingen lydnad blev det som sagt för Lectra idag men ett litet köttbullespår i skogen blev det i alla fall. Band upp henne kring ett träd och gick iväg. Sedan hade jag fullt sjå att få med henne på den fortsatta promenaden. Hon satte i alla tassarnas bromsar och det ordentligt. Gjorde det väldigt tydligt för mig att hon ville gå spåret NU på en gång! Hon är bra lustig, att försöka bromsa oss har väl då aldrig funkat...
På den härliga skogspromenaden fick hon gå lös idag. Ibland måste vi ju pröva hur det går med det.... Hade laddat med köttbullar och visselpipa. Hon brukar komma som en kula när jag visslar, kul! Fast inte tror jag hon gör det om det råkar vara så att hon fått upp något viltspår just när jag visslar. Hoppas jag aldrig märker att jag har rätt i det!
Idag gick det bra, jag belönade ordentligt vid inkallningarna och så gjorde jag det vanliga. Försöker sticka ifrån henne, vilket jag aldrig hinner! Då måste jag sätta henne och säga stanna först. Fast byta riktning gör jag och då kommer hon farande som ett jehu på två röda.
Så visst vill hon hålla liiite koll på var jag är, även fast jag inte är ett "vilt" ... Litet springfnatt fick hon iofs och då ser jag faktiskt inte om det är vilt hon känner eller om hon bara fått dobbespring i benen. Ser likadant ut och går lika fort. Ser så skönt ut när hon springer så!

Sedan tog vi köttbullarna på vägen hem. Behöver väl inte skriva att det gick bra att hitta godsakerna?

En sak som jag bara MÅSTE är att träna den där förbenande linförigheten HELA TIDEN och inte bara när vi tränar "på riktigt". Utan vid varje promenad och flera gånger per dag!
Hur sjutton ska jag fixa så att både Lectra och jag tycker att det är ett kul moment??? Att det ska vara kul att gå och stirra på mig. Hallå, det skulle inte jag heller tycka vore kul!

Idag anmälde jag oss till två tävlingar till! Så nu ska vi tävla apellen i Nora och Kopparberg och Ettan i Hällefors. Vill egentligen inte tävla på hemmaplan, tror inte mina nerver pallar det. Tänk, vad fel jag kan göra då!
Alltså måste vi klara apeleln första gången i Nora. Nä, för all del! Känn ingen press, Eva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar