lördag 8 augusti 2009

RM i Örebro.


Dagens Whitney: http://www.youtube.com/watch?v=xT8IFjvdbf0

Grävkillen hade glömt oss... Inget grus förrän på måndag... Och vi som slet ihjäl oss...

Åkte idag till Örebro för RM:et, för att se på brukslydnaden. Vi såg inte någon vi kände igen, inte ens de som vi trodde skulle vara med. Kanske de bröt efter spåret? Måste ha varit dåligt med deltagare också? Det var jättefint väder, lite för varmt för Lectra bara. Så hon fick mest sitta i bilen. Och då tycker jag så synd om henne... Tänker att det där med att vara på tävling nog inte är så kul för hundarna!
Och vad tror ni vi ser mitt i allt??? Jo, två stycken Border Collies som gjorde platsliggning och budföring! Va? Inte åker vi till RM för dobermann för att se BC!!! De kan man se på hemmaplan om man vill. Inte vet jag vad de var med för! Hade de för få deltagare, eller?

Vet verkligen inte om det är så himla kul att tävla om det alltid tar så lång tid och är så seeegt mellan allt och även innan lydnaden kommer igång!? Vi åkte hem vid 15.30 och då hade vi sett totalt fyra dobbar OCH två BC... Nä, om jag nu skulle komma så långt som till lägre lär vi vara tvungna att ha husvagn. För uschiamig för all dötid! Pallar inte sånt och så tycker jag som sagt var synd om hundarna. De började väl tidigt på morgonen, antar jag och det var ju inte klart när vi åkte hem! Lectra var helt slut bara av att ha suttit i bilen. Det var mycket skällande och ylande runt omkring och då kan hon inte slappna av ordentligt. Tyckte att jag hörde även henne yla en stund, stackar`n! Jag är glad att vi inte var med, hon hade aldrig kunnat prestera bra efter att ha suttit i bilen och vaktat/lidit så länge innan lydnaden kom igång.

MEN VISST ÄR DET FÖR JÄKLA SNYGGT NÄR EN DOBERMANN KÖR LYDNAD!!! Och vill man se när dobbar får frispel så kan man absolut lita på att man får se några stycken på deras RM... Men de är förstås tjusiga även då! Fast frisspel på budföringen fick även en av BC:n i ärlighetens namn!

Ja, vi åkte hem och tog det lugnt tills Lectras "- kvälls, jag vill göra något kul, NU" - kom. Som det gör varje kväll! Då tog vi med oss bollkastaren ut i skogen och så fick hon springa efter boll och leta Matte och Husse. Så fort Lectra sprang efter bollen så sprang vi och gömde oss! Eller försökte... Vi lyckades väl några gånger. Tack vare bollkastaren kommer bollen mycket längre och vi hinner lite längre. Hon springer så fort och gör sådan höga rådjursskutt så man vågar inte tänka på vad som kan hända. Tänk vad som kan finnas under henne när hon landar från hoppen i den farten... Men man måste chansa lite för hon skulle inte må bra om hon inte fick springa av sig då och då! Gissa om hon sprang slut på sig. Till slut satt hon bara hos mig, fortfarande lös medan vi väntade på att Husse skulle komma tillbaka till oss. Det händer inte ofta att hon inte springer och möter åtminstone.

Sedan när vi kommit hem så var hon pigg igen så då körde vi lite hopp också. Mitt i hoppen så kom det en kompis pappa i en sådan där permobil och hon älskar honom, för av honom får hon alltid så gott godis. Men hon avslutade hoppen snyggt i alla fall och sedan fick hon rusa fram till honom. Det trodde jag inte att hon skulle klara, faktiskt! Ännu ett tecken på lite mognad, kanske??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar