måndag 24 augusti 2009

träning, lek och mera träning!

Åh, nu är jag riktigt trött på jobbet... Nu har mina kära arbetskamrater sett till att vi får jobba varannan helg istället för var tredje...Skit! Hur kan folk vilja jobba mer helg och vara hemma fler vardagar när alla andra jobbar?? - Jo men, det är ju så skönt att vara hemma och städa och mig gör det inget att jobba helg, säger de!-
Nähä, skit i vänner, släkt, de man lever med och att allt roligt händer på helgerna. Bara man får STÄDA!!! Hallå!!!!

Sorry, det där hade inte mycket med hund att göra men det var tvunget att släppas ut, helt enkelt!

Det blir en tävlande mindre på apellen i Koppis för Helena och Uno blev uppflyttade igår. Sicken filur va? GRATTIS!

Fast det är skönt med ännu mindre folk på tävlingen... Då går det fortare också, me like!

På morgonprommisen idag gick vi till Olovsvallen och tränade framförgående, lite linförighet, ställande och läggande + inkallning. Allt gick super bra. T.o.m ffg! Det blir ett litet ryck i kopplet när hon går ut men jag får stå ut med det tills efter tävlingen...De höll på att klippa gräset i närheten så allt kördes igenom med störning också. BRA! Plus att det var en ny träningsplats också. Lite segt i läggandet som vanligt... Hade inget gott med mig men kopplet dög bra , det med!

Sedan kom Rocky (stora labbekompisen) hit för en stunds race. I värmen... Lectra är för mysig, när hon vill få igång hundar som inte vill/orkar springa längre så lägger hon sin kind mot den andra hundens kind! Och det ser så otroligt sött ut. Trodde att hon bara gjorde så med Cain men nu har jag sett att hon gör så på fler som lägger av med att springa med henne! Funkar inte det så springer hon bakom och puttar dom i baken med båda tassarna.

På kvällskvisten åkte vi till klubben för ett träningspass till. Lär köra hårt nu, det blir ju nytt schema f.o.m 7/9 så det blir snoigare att planera in tävlingar framöver... SÅ VI MÅSTE FÅ VÅRT SISTA FÖRSTA PRIS NU PÅ SÖNDAG OCH ÄR HELT ENKELT TVUNGNA ATT BLI UPPFLYTTADE SEDAN DEN 6/9... Som vanligt, ingen press på oss själva alls...

Ja, kokt ägg fick bli extern belöning idag. Och när jag visade Lectra ägget så ville hon ut fort på planen. Kul! Fast det fick bli lite korv ändå idag...
så här gjorde vi idag:

Lång budföring, nästan löjligt att göra det med Husse...

Mycket framförgående, även med vändningar och fotgående. Tyckte det gick bra nu med! Kastade bollen någon gång, låtsades kasta någon gång och helt utan några gånger. Drar förstås. Stoppade henne en gång när hon gick ut snett. Vet att jag inte borde det just nu men hon går så himla snett om hon får bestämma så till slut kommer jag ikapp henne om jag går rakt. ELLER KAN JAG LIKSOM LÅTA HENNE BESTÄMMA RIKTNINGEN OCH BARA GÅ EFTER? INTE HUR MYCKET SOM HELST, MEN LIIITE??? På tävlingen gick ju jag spikrakt och det gjorde inte Lectra... Kan det vara en sådan grej som jag kan göra om jag känner att det annars blir en nolla??? Några åsikter?

Linförigheten är så mycket bättre nu om jag törs säga det... Forfarande så vill hon gärna sätta sig lite snett i halterna, tyvärr. Men annars går det skapligt bra, faktiskt. Kontakten är också okej. Om hon bara kunde göra så på tävling... Tränger liite och det gillar jag ju inte. Men tycker att vi borde kunna få 8 poäng iaf. Som det såg ut idag, alltså!

Sedan körde vi resten i rätt ordning förutom då att vi även gjorde både Ettans och Appellens hopp och apportering. Tycker att det duger allting. Absolut inte på 10-poängs nivån men några tior borde det bli! Usch, vad skriver jag?? Men det känns så just idag!
Men jag har blivit så nervös efter det där i Fagersta. Kanske för att jag som gröngöling inte hört talas om så otäcka platsliggningar förut. Har inte sett några hundslagsmål någon gång och vill inte göra det heller! Och Lectra ska absolut inte behöva vara med om någon heller...

Avslutade med framförgående och det gick återigen bra!

En bra träningsdag har vi haft! Lectra verkar tycka att det är lite roligare och hon är piggare än vanligt. Hoppas det håller i sig över helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar