söndag 16 augusti 2009

Premiär i Ludvika!

I morse åkte vi till Ludvika och tränade för första gången i deras tävlingsträningsgrupp! Riktigt roligt! Tydligen Sveriges fjärde största brukshundklubb med över 700 medlemmar!

Jag var förstås lite nervös som vanligt för att träffa nytt folk och även träna med dem. Men det gick jättebra! Det var härliga människor med en avslappnad attityd, sånt gillar jag!

Vi satt och pratade en stund innan vi gick ut på plan. Gick igenom vad var och en ville med träningen dels under hösten men även under dagen.
Så vi kom överens om sånt och att vi kör lite uppvärmning enskilt och sedan hjälps åt med det som folk behöver hjälp med.
Jag ville då idag ha budföring med en helt okänd eftersom Lectra inte gick ut igår...
Sedan behöver jag få nya tips om hur jag får Lectra att inte sitta så snett innan återhoppet. För när det väl gällde igår så gick hon ju bredvid... Skithunden!
Att få henne att ta upp apporten snyggare kommer jag också att träna men det glömde jag ta upp där idag.
Platsliggning stod även det på planen för idag.
Framförgåendet med, men inte idag! Men de påstod att vi kommer att greja det med så småningom. Ja ja, vi får väl se.

Vi var väl som vanligt, de som var grönast men någon måste väl vara det också! Får iaf en massa tips från folk som gått igenom samma saker. Ingen direkt nackdel. De verkar också ha förståelse för rasen, förmodligen för att de har några stycken i klubben. Men det var ingen mer dobbe där idag.

Jag var liite nervös att Lectra skulle få något dobbe-frispel när vi nu blivit inbjudna att vara med. Man vill ju göra ett gott första intryck! Och även för att L-G inte skulle behöva skämmas över oss. Men Lectra skötte sig utmärkt. Hon var piggare än vanligt och lite hoppigare men hon skötte momenten felfritt. Förstås, när det inte är tävling... Hade hon gjort som idag, igår, hade vi haft 60 poäng mer... Usch, jag får inte tänka på det mer. Det gjorde jag halva natta!

Fick lite bolltips för hoppet och lite annat smått och gott som jag absolut ska prova. Jag måste också lära mig att dela upp momenten och inte vara så förbaskat dum och tro att jag måste köra igenom hela momentet jämt. Sedan så sa de där borta (de också...) att jag måste själv bestämma hur jag vill att det ska se ut och och vad JAG tycker är "nog bra" om man säger så. Jag går jämt och tänker i något sorts domartänk och att jag då tror att man inte FÅR vissa saker. Tex. att JAG bestämmer om Lectra ska sitta jättefin FOT innan hoppet eller om jag vill lägga ned mer krut på, som nu återhoppet. Åtminstone när jag tränar något som är "fel". Det där med att jag får göra lite mer som jag vill har jag svårt för... förmodligen för att jag faktiskt vill att jag ska göra allt perfekt och så blir jag frustrerad när jag inte har kunskapen om hur jag kommer dit... Då är det lättare för mig att ha klara regler som säger att -så här SKA man göra och så här SKA det se ut. Usch, det låter som om jag är helt blåst... Men so what!

Hur som helst, Lectra skötte sig bra idag. Och även på platsliggningen. Fast hon låg bredvid en hund som gnällde lite mest hela tiden. Men jag såg inte att hon reagerade alls på det. Bra, det! Undrar om jag någonsin kan känna mig helt säker på platsen? Fast hon har aldrig rest sig på tävling. Än så länge, dumt att skriva så kanske...

Vi får väl se hur ofta vi kan vara med och träna där. Vi jobbar ibland kväll och vi är så klart inte lediga så ofta samtidigt och sedan jobbar ju jag helger... Tyvärr!

Sedan när jag skulle hämta något i bilen och böjde mig lite framåt så fick jag ont i den där förbannade svanskotan IGEN! Har inte känt av den på de hela två månaderna jag var hemma men efter bara en veckas jobb så är det kört... Så nu går jag som en krokig, gammal kärring och får vara hemma från jobbet! Och det brukar ta lång tid innan det blir bra och jag har INTE tid med sånt nu. MÅSTE TRÄNA HUND!!!!

Passade på att visa Lectras hals och fråga om åsikter. Gjort sig illa i skogen -det tror jag inte. Stryphalsbandet - kan det ju vara. Nicklet i strypet -låter inte otroligt. Fukteksem- nja, känns inte som ett alternativ kanske.
Vi börjar med att prova PROB-salvan och går över till PROB-oljan efter några dagar så får vi se! Hon lider iaf inte av det. De trodde inte heller på parasiter . Skönt!
Och så provar vi att låta bli metallstrypet ett tag förstås.

TIPS PÅ BRA,SÄKRA OCH SNYGGA HALSBAND SOM INTE SLITER SÅ PÅ PÄLSEN?

6 kommentarer:

  1. Hej Ewa! Är in och kikar i eran dagbok, kul att läsa om vad ni har för er. Du har visst funderingar om halsband; Amigo och jag använder halvstryp i "tyg". Började med "nomad" och när han växte ur det blev det "rogs" tror jag det heter, är ca 4 cm brett, sliter inte alls på hans långa päls. Köpte det senaste på nya djuraffärn i Ludvika i början av sommaren. Hälsningar Majlis & Amigo

    SvaraRadera
  2. Halloj, Majlis!
    Det halsbandet ska vi absolut titta på. Vi har inte varit in i den nya affären än... Nu får vi snart komma igång med spårträffarna igen, eller hur!

    SvaraRadera
  3. Eva!!! Ni har varit här och tränat och jag visste inget ;-) I och för sej den dagen vi var till Fagersta, men vi kom ju därifrån så himla tidigt! Är det Evis grupp ni är med och tränar i?

    SvaraRadera
  4. Ja, Evis skulle haft den men det blev visst inte så... Du får höra med de i klubben om det! Så vi kör utan någon som direkt håller i det och det går väl lika bra det! Nu jobbar ju jag ofta på helgerna så vi får se hur ofta vi kan vara med...

    SvaraRadera
  5. Jag har fått veta varför... Kanske skulle man försöka få komma med i er grupp ändå!? Vilka mer är det som är med?

    SvaraRadera
  6. Hmm, jag och namn! Kommer bara ihåg ett par: Susanne, Åsa eller kanske det var två Åsor? Och L-G förstås! Du kan väl fråga honom vilka som var med. Han är liksom lite mer skärpt upptill än vad jag är... Jag föddes utan minne!

    SvaraRadera