fredag 21 augusti 2009

Lång dag...

Den här dagen verkar aldrig ta slut! Ändå har vi hållit igång mest hela tiden. Strange!


På förmiddagen lade Luppiluring ett apellspår på vår "rådjursåker", det har vi inte gjort sedan den var nyslagen och det gick åt pipsvängen. Nu var det mesta hämtat därifrån. ( Det finns det säkert ett ord för men sånt kan inte gamla stockholmare...) Det hade börjat växa ut lite nytt grönt, såg perfekt ut!


Sedan hämtade Lup, mig och hund och jag fick idag traggla efter när Luppen gick spåret. Jag ville inte riskera något med svanstippen nu... Vilket var helt rätt beslut idag. För det gick fort, vill jag lova! Första pinnen, svisch. Första vinkeln, schviss. Sedan tvärstopp! Hela åkern var ju full av fåglar!!!!

-Åh, gud, verkade Lectra tänka, jag har kommit till himlen för nu är fåglarna så långt ned att jag SÄKERT kan få tag i någon om jag skyndar mig lite. Shit, jag sitter fast i någon lina, kanske om jag springer så fort jag kan åt andra hållet?? Nähä, det gick inte heller. Skam den som ger sig, jag provar åt alla håll, samtidigt.-

Ungefär så såg tankebubblan ut ovanför Lectra, där mitt ute i spåret... Jäkla hund. Vi stod där och skrek och lockade, skällde och var uppmuntrande om vartannat men inte fanns det någon hund där som hörde. Men säkert alla andra i hela Koppis... Ja men, till slut så stack hon ned nosen igen och gick rakt på pinne nummer två. Sedan ytterligare liite fågelspan igen. Mera tjat och då tog hon andra vinkeln utan problem. Och då var nosen på och ögonen av för sedan gick hon rätt på slutpinnen. Den har hon nästan helt slutat att ta upp... Men hon sätter ned nosen och står stilla så jag förstår att den är där. Och hon tar upp den när jag frågar. Jag antar att det duger det med för så gjorde hon på tävlingen också och då fick vi ju en 10:a. Vår lilla spårstjärna kan spåra rätt så bra OM det inte finns något som är mer lockande. Som tur är finns det inte så mycket flaxande fåglar i skogen och viltet borde hålla sig ifrån oss, tycker man!

Sedan efteråt så tänkte jag IGEN att vi borde stått helt still och bara hållit emot för att se om hon tröttnar och tar upp spåret igen av sig själv. Men det tar väl halva dagen innan hon ger upp... Ja, ja! Måste det finnas en massa vilda fåglar och rådjur och älgar och hundar och katter och fjärilar och rävar och och och???


Träningspass vid klubben blev det också idag. Hade bestämt mig för att vi skulle ha roligare än vanligt men inte tyckte jag att Lectra blev mer piggelin för det! De var ju liksom tanken... Halvsnabbt läggande, par steg i ställandet, perfekta hopp.

Tränade både med boll och utan och med både sneda återhopp och "på riktigt".

Lite sämre kontakt under linf. idag igen och jag glömde förstås prova köttbulls-spottandet som jag hade tänkt!

Inkallningen och budföring snabbt och med snygga avslut. Men får sluta göra fler skick än ett från mig, för Lectra gör alltid något fel om jag skickar fler gånger på raken. Så dumt av henne, hon gillar ju att springa och borde väl rimligtvis vilja springa hur många gånger som helst!?

Under Platsen sprang jag runt och flyttade på tunneln och grejade med diverse lockande saker. Hon låg på helspänn och ville bra gärna komma och leka agility! Men hon låg stilla kvar tills tiden var ute. Men då fick hon leka lite med det roliga!

Apporteringen? Ja, inget slag på den och rätt bra fart och ingång. Men tuggar. Och när jag försöker göra något åt det så verkar hon bli osäker på vad jag vill och så tror hon att hon inte ska apportera alls. Stumpan! Hon har det inte lätt med en okunnig Matte som inte kan knepen...

Försökte mig på det stora HATOBJEKTET, framförgående, länge idag. Fram och tillbaka, fram och tillbaka. Med boll som kastas före henne när hon går rätt och med boll som Luppen lägger ned så hon ser. T.o.m. när jag kastat bollen så pass nära så den tydligt syns så går hon snett!!! Varför??? Tipset att försöka få ett STANNA med riktning framåt innan vi koncentrerar oss på FÖRE kan nog vara klokt men jag hinner inte börja om nu. Och ärligt talat, jag blir på så dåligt humör när hon vänder om mot mig... Jag borde nog avstå från det momentet men det klarar jag ju inte heller!

Nog om det!

En annan sak jag tänker prova är att försöka vänja Lectra vid att BRAA betyder, bra fortsätt och att jag säger YES eller nåt annat positivt när jag är jättenöjd över att hon gör rätt och att belöningen kommer. Som ett slut liksom. Det är bara ett stort problem med detta - jag glömmer ju bort mina egna planer... Men tanken är väl rätt bra i alla fall?

Idag var hon för ivrig på den externa belöningen som bestod av en skål med stora leverpastej-bitar i vid bilen. Så fort jag sa BRA eller kastade bollen trodde hon det var smaskens på gång! Och försökte smita iväg till skålen.
Då hade det varit bra med ovanstående plan, visst?!

Ja, den här dagen verkar visst aldrig ta slut och inte den här texten heller. Var sjutton kommer alla ord ifrån???

Lycka till önskar vi Helena och Uno med MH:t. Det är så kul, skulle vilja göra om det med Lectra!
Till Anneli och Eddie i lägre (hoppas ni får vara med bara) Och ni har väl rensat skogen på kadaver innan???
Till L-G som ska ställa ut Cain. Lectras käresta är ju snyggast!
Till Gunilla som ska ställa ut, ja vem??




4 kommentarer:

  1. Framförgåendet är alltså ett helt kapitel för sej själv!! Om hon går snett, prova att lägga ut spårlinan på backen!? Kanske?

    Nu har jag uppdaterat från KMet på min blogg!

    Nu ska jag göra mej i ordning och åka upp till klubben och kolla på korning. Jag har ännu inte sett den nya korningen.. dåligt av mej då jag ju är B-figurant *skratt*

    Hoppas nu vi ses i morgon!!

    SvaraRadera
  2. Linan? Det har jag faktiskt aldrig vare sig sett, hört eller läst om! Provar idag! Lite rädd att det blir ännu en hjälp som funkar och tar jag bort den så står vi där igen...
    Visst ses vi imorrn! Det skulle väl inte bli så många just denna gång, men spelar roll! Vi ska försöka hitta till klubben i Hällefors idag. Jag har inte ens varit där någon gång... Så vi prövar lina i ffg där! Ses!

    SvaraRadera
  3. Japp jag har planerat att åka ut i allafall och träna lite med er!!

    Anledning till linan är att kunna berömma hunden när den håller rakt spår.. Jag tror att det mest är för ens egen skull än för hundens, om jag ska vara ärlig! Men jag har bara kört med det en gång för rätt länge sen nu.. Men jag vet folk som använder på framåtsändande.. Alla sätt är ju bra, utom dom dåliga sägs det ju *skratt*

    SvaraRadera
  4. Hej, tack, nu är MH´t avklarat och det gick bara bra hälsn. Helena och Uno

    SvaraRadera