fredag 28 augusti 2009

Himmel, vad Lectra kan!

Idag har Lectra fått vara i skogen med Husse. Lös också!!! Tuffa Husse! Annars brukar det mest vara jag som går i skogen och så går Luppen de tråkiga "citypromenaderna". Urtråkigt, tycker nog både jag och vovven, att gå på asfalt och gå mer eller mindre samma runda varenda gång! Den här byn är inte så stor direkt...

Efter jobbet stack jag och Millan till Ludvika och shoppade lite. Stämde sedan träff med Lectra och Husse vid klubben för ett snabbt träningspass. Inte ett dugg sugen var jag efter att ha gått upp strax efter 05.00 i morse...

När vi kom dit, jag och Millan möttes vi av en härlig syn! Lectra sprang som en galning efter bollen som Lup kastat med bollkastaren. Bollen kommer så långt när han kastar med den så hon får verkligen sträcka ut! Härligt!
Blev lite orolig att hon skulle trötta ut sig innan träningen ens börjat så jag satte P för det!

MEN! SHIT! VAD HON VAR PIGG OCH ALERT IDAG!!!

Allt gick så bra bra så jag nästan blev tårögd... Så snyggt och med sådan kontakt och vilja, jag har ALDRIG varit med om maken. Alltså, hon gjorde allt så bra som man kan begära av oss gröngölingar i tävlingsbranschen. Förutom apellapporteringen... Men idag kom Lectra undan med det lätt!
Linförigheten var nog säkert minst en 9:a idag! Har ni sett mig tycka det förr??? Nä!
Framförgåendet, shit! Kanske också en 9:a idag!
Hon lade sig blixtsnabbt på läggandet, yes, yes, yes!!!
Ställandet med, men där är det ju normalt! =Två självklara 10:or där.
Inkallningen kan inte bli bättre, 10 poäng.
Så Ettans apport, kanske inte en 10:a men nog bra nära!
Hoppet också en självklar 10:a idag!
Även apellhoppet!
Provade sedan med en framförgående till, alltså det känns bra! Drar men det skiter jag i. Drog ut rakt och stannade fort och vände knappt om alls. Körde som på tävling, långt och utan boll eller belöning. Dock med beröm. Gjorde även med vändningen och avslut. SNYGGT!
Körde sedan linförighet igen men en långsam och med smååå rörelser och vändningar bara. Så fin kontakt och det var nästan som om hon läste av mig helt vad jag ville. Kanske jag har nåt hon går efter men som förhoppningsvis ingen annan ser... Försöker faktiskt använda ögonen, snegla åt det håll vi ska till, kanske det hon ser?

Alltså , herregud om hon kunde göra så på tävling plus en perfekt platsliggning! Då sopar vi undan mattan för alla andra hundar med råge!

Så perfekt kan man inte göra på tävling, inte med en nervös Matte,

Men ett LP1 blir det, bara så alla vet! Och gissa om jag blir euforisk då!

Jäklar, vilken hund vi har när allt stämmer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar