onsdag 5 augusti 2009

Skit! uppdaterat Bättre!


Dagens Whitney : http://www.youtube.com/watch?v=si01ySl1Gxc

Nu går det så där riktigt illa igen på träningen... Herregud, vareviga gång det går så illa och Lectra helt plötsligt inte kan ett smack så ger jag nästan upp! Och de perioderna dyker tydligen upp med jämna och ojämna mellanrum.

Idag på förmiddagen var vi bara ute och åkte en sväng förbi klubben. Där träffade vi Lars-Göran och Cain. Alltid lika trevligt att råka på dem! Luppen och jag sa efteråt att vi kanske borde ta med oss både L-G och Linda när vi tävlar! När Linda tittar på oss så går det alltid bra och L-G är så positiv till allt vi gör. Han har alltså missat när vi inte är bra, men so what! Vem vet, han kanske också för tur med sig?

Vi passade på att hjälpa varandra med lite budföringar. Skytteklubben sköt precis bredvid och de behöver ju träna med skott inför tävlandet i lägre spår. Naturligtvis blev det inte så många skott just då men bättre än inga! Men inte tror jag det blir några problem med det, Cain är en så cool kille!

Lectra gjorde idag en liiiten tjuvstart från sändaren. Aja baja, Lectra!

Förutom det blev det ingen annan träning vid klubben. Vi pratade mest om tävlingar och klubbar och så. Funderar skarpt på att bli medlem i Ludvika klubben också! Så behöver man inte känna sig som en bov om vi vill träna där någon gång. De har ju trots allt lite mer aktiviteter där. Och lyset! Sedan finns det ju några dobbisar i den klubben också, ingen nackdel! Och jag blev lite kär i klubbområdet...

Jo, förresten! Hur kunde jag glömma?? Lectra gjorde innan vi åkte från klubben, det snyggaste apellhoppet man kan göra! Hon t.o.m. satte sig i mitten på andra sidan! Aldrig hänt förut! Och snygg återgång med noll stöt i mig! Super! Fasiken, jag blir så frustrerad sedan när hon gör dåligt ifrån sig eftersom jag vet att hon ju kan så jäkla snyggt! Hon har verkligen kunskapen.

Vilket leder oss till träningen senare hemma på gården! Oj,oj, oj, vad den gick uruselt... Och jag hade ändå gott kött med mig ut! Hon satte sig inte vid halter, hon hoppade inte, tog inte apporten, noll linförighet, gick inte ut på FÖRE, tittade upp i himlen istället för på mig och var ÄNNU SEGARE ÄN VANLIGT!!! Eventuellt att kontakten var liite bättre men hon ser så lidande ut! Och jag står som vanligt som ett fån och fattar inte vad som hänt? Det var visserligen otroligt varmt och läskigt fuktigt i luften men ska jag verkligen skylla på vädret så fort det är något som blir fel??? Även om det ÄR vädret, vad ska jag göra åt det... Lägga av med träning sommartid??? Tror sjutton jag blir tjurig. Och sedan är jag ju så tjockskallig också att jag inte slutar träna när det går så dåligt.. Dumskallle som jag är. Ju bättre att bryta än att vi blir tjuriga bägge två! Som L-G och jag pratade senast idag om: det funkar inte med tillrättavisningar på våra hundar, de lägger bara av ännu mer... Så varför slutar jag inte när jag märker att det inte kommer att funka? Det märker jag trots allt nästan genast! Men jag vill iofs inte sluta med något som gått dåligt och idag hittade jag aldrig något som gick bra... Så jag tragglade väl på tills Lectra gjorde något som jag kunde berömma i alla fall lite!

Vi får se om vi försöker lite senare med något LÄTT. Om inte annat för att jag ska komma ihåg varför jag gör detta och att jag har en duktig hund!

Åh, vilken tid det tar innan tävlingsresultaten kommer ut på klubbsidorna. Man vill ju se allas resultat! För att inte tala om vilken tid det tar för Hunddata att ta in dem! Fast det kanske är klubbarna som är dåliga på att skicka in? Tråkigt, hur som!

Undrar hur det går för Linda och hennes lilla valp! Och vad Doris tycker om att få en odräglig liten kille på halsen. Bokstavligen!

Nu regnar det, tack o lov. Kanske den äckliga luften blir bättre?


UPPDATERING:
Testade Lectras "behov" av att ha kontakt med mig på skogspromenaden idag! Hon gjorde precis som jag trodde! På den smala stigen tvärstannade jag, alldeles tyst. Hade 5-meters kopplet på henne. Vad händer? Jo, absolut ingenting! Jag väntade och höll ett getöga på henne. Jag väntade. Jag väntade. Jag väntade. Hon väntade visst också! Hon tittar inte på mig. Borde hon inte åtminstone kasta en blick för att se vad jag vill eller gör??? Nä, nada! Fortfarande tyst gjorde jag flera tjurrusningar framåt( jag släppte kopplet), hon springer efter, hon stannar lite bak/vid sidan om mig. Men tittar fortfarande inte på mig... Hon är den absolut minst nyfikna varelse jag vet! Ja, till slut tittade hon väl upp på mig efter att jag sprungit som besatt där i skogen. Yippie! Då blev det lek och tjohej! Där har vi något att jobba på, tror jag bestämt...

Sedan när hon kom och puttade på mig för att berätta att det minsann var matdags, (Lectra kan förstås klockan!) tog vi med oss mumsiga blodpuddingsbitar ut och gjorde ett litet träningspass. Och tack o lov så gick det bättre nu! Vet inte vad jag gjort annars, kanske något olagligt, typ mord?? Körde igenom det mesta, utom framförgåendet. Kontakten kändes bättre. Inte förrän idag insåg jag att Lectra inte måste göra bakdelsövningarna sittandes! Sorgligt vad man som nybörjare slösar en massa tid på att göra det onödigt svårt... Nu ikväll rörde hon sig både snabbt, sakta, framåt och bakåt MED kontakt! Ja, inte allt utan stopp och belöning emellan, men ändå. Blev nöjd!

Passade även på att köra inkallande med ställande och lite fjärr. Det känns inte som att vi kommer att få problem med de momenten sen!

Var ju synd att jag hann skriva och gnälla tidigare men tänk vilken bra träningsdagbok det här bloggandet är! Skrev för hand förut men jag kunde aldrig läsa vad jag skrivit för jag skriver så jäkla fult. Oftast rättstavat men om jag inte kan se vad det står så... Synd bara att jag inte kan skriva lite mindre, korta ned det lite! Det bestämmer jag mig för att göra vareviga dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar