söndag 9 augusti 2009

Spår + lydnad. UPPDATERAT!



GRATTIS, LARS-GÖRAN! TILL DIN TÄVLING I LÄGRE SPÅR! NI BLEV SÅ STILIGT UPPFLYTTADE! JÄTTEKUL! VI ÄR SÅÅÅ STOLTA ÖVER ER!

Nu är det slut på mina 8-veckors ledighet... Snyft! Vill ju inte jobba...

Så därför fick vi mycket att göra på sista dagen! Hade bra mycket hellre åkt till Linde och tränat med Linda och Karin. Inte minst för att få träffa lilla Naki! Lindas lilla valp, en Australian Working Kelpie!

Ja, tiden räckte inte till för det idag, tyvärr! Men vi åkte och lade ett apellspår i Galgbacken med en korv under pinne nr 1, för att se om hon kan bli lite mer motiverad igen. OM det nu var där skon klämde sist! Skadar inte iaf!

Sedan under liggtiden åkte vi till klubben och tränade en sväng.
Tränade på att försöka få upp farten lite i apporteringen. Lectra går lite för sakta på tillbakavägen till mig. Vi gjorde så att Luppen fick stå och hålla i henne medan jag sprang iväg och var lite lockande. Sedan ställde jag mig ordentligt och sa -apport! Då var luppiluringen snabb och höll fram apporten så hon kunde ta den i farten. Hon såg lite paff ut men tog den och sedan sprang hon fort! Stor skillnad, blev det faktiskt! Några repetitioner och sedan kändes det som om det var bättre även när vi gjorde som vanligt. Kul, när något verkar funka!
Tyckte nog att det mesta kändes OK idag.
Hon fick dessutom hoppa högt. Slog i de första två gångerna men inte så det skrämde henne. Då provade jag att springa tillsammans med henne mot hindret och då tog hon det lätt. Sedan klarade hon det ensam också. Bra högt, med 85 cm...
Tränade även lite på att "lura" henne i inkallandet och hoppet. Rörde på min överkropp för att hon se om hon satt kvar. Det röck liiite i henne då men hon satt kvar!
Linförigheten är nog lite bättre, tror jag! Men det är ju det, typ varannan dag, så det säger inte så mycket! Men vi jobbar på kontakten och då följer hon mig bättre automatiskt.
Framförgåendet är inte bra... Tur att det inte är så mycket poäng i det, för det kommer inte att funka! Hon går alltid ut bra men sedan drar hon iväg till vänster och sedan vänder hon upp mot mig vid STANNA. Står inte still heller till jag kommer upp bredvid henne. Och jag verkligen HATAR det momentet... Vi kommer ju aldrig någon vart och blir aldrig bättre på det! Hallå, en gång av tio, kanske. Lectra/jag, vi kan helt enkelt inte. Får nog strunta i att träna det så får det gå som det går! Fast jag gillar inte att Lectra faktiskt inte kan ett moment innan vi ska tävla...

Men annars är jag helnöjd med träningen idag!

Låter som mycket gnäll men det är liksom lättare att beskriva när något blir fel än när något blir bra. Kanske bättre än tvärtom? Och jag vill inte blunda för våra brister och sedan inte fatta vad som blev fel på tävling...

Ja, spåret ja! Gick toppen idag! Vi såg en bil som inte stod där innan så vi var beredda på eventuella bärplockare. Och mycket riktigt. Lectra tog pinne ett och två utan problem, sedan såg jag att hon fick upp ett annat spår. Som gick i en sådan riktning så t.o.m. jag förstod att det var fel! Så jag stod still och höll emot och hon gick tillbaka och valde att fortsätta där hon var innan! Duktig kicka! (när vi åkte hem sedan så var det ett par bärplockare ungefär där hon ville spåra iväg!) Tog slutpinnen också. Den hade Luppen lagt lite tokigt på baksidan av en liten upphöjning så jag fattade inte först att hon markerade. Jag vet ju aldrig var jag är eller om det borde vara slut snart...Men när jag frågade Lectra- är det pinnen? - så tog hon upp den så fint!
När vi sedan gick på vägen till bilen tyckte Lectra att det där paret nog hade sprungit vilse för hon ville helt plötsligt gå in i skogen igen. Ville berätta för oss att där hade de minsann gått!

Efter allt detta så kändes det som att Lectra hade fått sitt för dagen. Kanske ett litet, kort och rakt "höåker" spår i kväll och lite linförighet. Om vi hinner!

UPPDATERING! Vi har precis fått reda på att apellen blir på öppen, fin skogsterräng! Yippie! Ett bekymmer mindre.
Nu struntar vi i den där svåra åkern. I alla fall den här veckan!

Lectra var ute vid Tallheden och lekte med boll tillsammans med Luppen. När de kom hem upptäckte vi att hon blödde från en baktass... Det verkar vara pulpan som blöder. Även ett litet sår (skärsår?) i trampdynan närmast den onda klon. Såret blödde inte när vi såg det men det kan nog hamna smuts i det. Ömmar lite grann... Vi får vakta på det. Vill inte att det ska bli infekterat! Nu blir det inget hårt spring på grus på ett tag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar