måndag 6 juli 2009

Rapportövning och spår.

Idag har vi provat en grundövning i Rapport som jag googlade fram. Vi har förut bara gjort som typ, långa budföringar fast utan synlig mottagare. Men den här gången försökte vi oss på allt det där runtomkring så gott vi kunde. Det är inte så lätt för två nybörjare...
Vi hade för det första tjänstetecken på henne och vi band upp henne och försökte få henne lite lugn innan Luppen och Lectra gick ifrån mig. Sträckan kanske var 150 meter. Och han var synlig hela tiden. Ja, jag vet inte om det var så stor skillnad, det var nog för lätt för henne. Men visst, för var oss det lite mer organiserat! Kanske vi kan göra det lite svårare med längre sträckor och med osynlig mottagare. Grejen är väl att jag egentligen inte fattar vad jag gör och vad det går ut på... Som vanligt...Ska hunden spåra eller söka eller både och??? Och hur styr/ser/tränar vi det?Vad spelar det för roll, TokEva när vi bara gör det för skojs skull??? Och förstås för motionen Lectra får. I det jag googlade fram stod det också att man på slutet skulle SPRINGA tillbaka med hunden i koppel till station A. Hallå!!! Det går förbaske mig inte att springa i skogsterräng utan stig med den hunden! Det är helt livsfarlig, ju... Det struntar vi helt klart i nästa gång, rena turen att vi inte bröt eller vrickade oss. Som vanligt gör ju jag PRECIS som det står... Även om jag tycker det verkar tokigt. Lectra gjorde det vi ville iaf och det gärna och fort. Hon är så mycket piggare nu när värmen är puts väck!

Spår lade vi på vår"rådjursåker" igen. Skam den som ger sig! Regn, 500 meter, hög växtlighet (ja, inte vet väl jag vad det växer där!), 5 små + slutpinne, liggtid dryga timmen, 8 vinklar (med markeringar för att kolla henne) och igen, 5 meters linan.
Ja, idag gick det bättre. Inga rådjur? Hon tog alla pinnar men tappade spåret i en vinkel och då insåg vi att det inte är bra med bara 5 meter. Förstås! När hon snodde runt för att leta efter spåret så hade jag ju redan kommit fram till vinkeln. Och då måste väl spåren krockat? Hade det ju inte gjort om jag varit 5 meter längre bort... svårt förklara hur jag menar! Hon gick lugnt idag och med nosen i kärnan och det var kul att se att hon inte märkte att det faktiskt syntes vart spåret gick. Gräset hade vikt undan sig men hon gick ibland ändå precis utanför för att sedan lyfta och gå ner med nosen på rätta stället. Så nästa gång gör vi som vi ska igen och kollar hur det går! Eller om resultatet alltid hänger på om de där j...la rådjuren tagit en svängom på åkern!

Det bidde ingen lydnad idag, kändes inte kul i regnet att träna tex platsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar