lördag 25 juli 2009

Klubben i regn.

Idag tränade vi lite linförighet på ICA-parkeringen medan Luppen var inne och shoppade. Bara lite grann och vi körde mest tempoändringar och med kontakt-träning! Bra övning för mig också, att SPRINGA utan att jag har en aning om hur många som ser oss!

Senare åkte vi till klubben, kändes som en evighet sedan vi var där sist. En hel vecka...

Vi började med att valla en ruta på 25X25 meter ute på lydnadsplanen. Vi lade ut 4 små minigrejer i gräset som hade små tuvor som var lite längre. Sedan hämtade vi Lectra som var ivrig som bara den. Hon går förresten ut på plan liiite lugnare nu än förut. Börjar kanske mogna, lilla fröken?! Ja, så släppte jag iväg henne! Hon gick runt kanterna först, spårade verkligen sedan gick hon raka vägen och hämtade den första och kom in så fint med den. Och som vanligt tycker hon sedan att det är klart... Hon verkar helt enkelt inte vilja leta efter fler. Jag skickade ut henne flera gånger och hon kom med grej nr 2. Sedan ville hon inte alls mer, utan bara gick och spårade i våra fotspår. Det syntes i det våta gräset var kanterna på rutan var och Lectra gick precis i dem! Så jag kastade ut en ny grej bakom ryggen på henne som fick vara slutet. Sen gick vi där alla tre, två av oss letade efter de resterande grejerna, den tredje gick bara med! Men det var en liten rackare som ingen av oss som letade hittade, vi bestämde oss för att strunta i den och gick därifrån. Då nöp Lectra den i förbifarten, bara tog den! Vi hade inte sett den. Skithund! Hon kan om hon vill, minsann!

Har beställt en bok till, igen! Memea Mohlins - Lydnadsboken: För träning och tävling. Ska tydligen vara en bra bok med bl.a. tips för svårmotiverade hundar. Alltså jag,berg och böcker... Kanske jag håller på att bli en samlare???

Sedan körde vi hela Ettan igen + framförgående. Och inte vet jag om det var mitt humör som var bättre idag eller om det var för att jag försökte vara jätteberömmande när Lectra gjorde rätt. Försökte iofs ändra på lite annat smått också. För idag gick allt jättemycket bättre! I linförigheten försökte jag att stanna och berömma mitt i gången och inte bara i halterna, alltså innan hon satte sig i pos.Sedan startade vi igen från stående. För att hon inte skulle "veta" vad hon skulle göra och sagga till. Funkade riktigt bra! Det verkade som om det tvingade henne att vara mer uppmärksam på mig!
Läggandet fick jag göra om, det var ju blött i backen... Hon lade sig men sååå sakta... I inkallande och hoppet har hon fattat att hon inte ska stöta i mig! Hipp hipp hurra och peppar, peppar ta i trä! Riktigt snyggt gör hon det.
Ställande blir jag inte klok på... Idag trodde jag för en gångs skull att jag visste vad jag skulle ha för ton och vilken fart jag skulle ha och vad gör tokan då? Sämre än vanligt förstås, tog flera steg. Så nästa gång då gjorde jag i precis samma ton och fart -STÅ! som jag brukar ha i -LIGG! Och ja, då blev det bra! Blir inte klok på den hunden... Eller ska jag ALLTID göra ALLTING annorlunda än gången innan??? Hon kanske måste bli överraskad!

Framförgåendet är så mycket bättre att jag inte riktigt vågar tro på det! Möjligen går hon ut för sakta nu istället för att rusa ut så jag rycks med framåt. Gissa vad jag föredrar? Oftast går hon riktigt rakt också. Måste träna mer på själva stannandet och att gå fram till henne och göra helt om och göra allt en gång till. Puh, t.o.m jobbigt att skriva det! Men som sagt, det går iaf bättre! Det trodde jag nog aldrig...

Och under all träning idag har det regnat! Men ingen av oss bryr oss nämnvärt om sånt. Ja, förutom möjligen lite svårare att få henne att lägga sig snabbt! Fast man vet ju aldrig med henne, ibland slänger hon sig ned även om det störtregnar. Alltså, hellre regn än trettio grader varmt när vi ska tävla!

Börjar bli lite pirrig nu...

Förresten fick jag ett sms från Doris-Linda som hade tävlat idag. De fick en 10:a på Rutan! Jätte, jättekul! Som Linda har kämpat med den! Grattis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar