tisdag 28 juli 2009

Lindeskolan.

Så var det dags igen för träning med Linda och Doris. Vi träffades idag på fotbollsplanen vid Lindeskolan istället för vid klubben. Vi kom lite innan Linda och då var det alldeles fullt av birdiesar på plan... Funkar aldrig, tänkte jag!
Men det gjorde det visst, det! De flaxade iväg och det var bara någon enstaka som vågade sig dit när två av världens minst aggressiva dobbisar var i farten. Tur för dem!!

Vi var där och tränade i 3 och 1/2 timme och allt gick toppen idag! Vi turades om med hundarna och med de olika momenten och avbröt oss då och då för en massa hundprat. Doris och Linda hade ju tävlat i helgen och det hade gått så jäkla bra med Rutan så vi ville förstås veta hemligheten. Så nu vet vi! Nu har vi inget att skylla på sedan när vi ska lära oss Rutan...
Ja, egentligen har jag inget att berätta om dagens träning! Lectra skötte sig faktiskt bra på den helt nya platsen. Folk gick förbi med hundar och gåstavar (låter ju lite speciellt med sådana), en och annan fågel men iofs på rätt långt avstånd. Men ingen av hundarna brydde sig.

Lectra bryr sig däremot om jag gör någon övning med Doris. Då blir hon sååå sotis och lägger in en muntlig protest! För att inte tala om när vi lämnar henne i bilen och går iväg med Doris. Då blir det rena kakafonin i bilen. Hon är duktig på att yla som en varg! Tystnar efter en stund, tack o lov. Hon glömmer ibland att hon är en tyst hund...

Vilken skillnad det är ändå på Lectra och Doris! Om man får snacka skit om sin egen hund?? Lectra är mindre busig kanske, men också lite segare och slöare... Sedan märks det också bl.a vid fritt följ, att Doris är mindre och lättare. Det kändes inte lika mycket när hon gick emot benen som när Lectra gör det. Tror att jag "tack vare" att Lectra är lite seg också har lite nytta av det i vissa moment medan det i andra skulle vara bra med lite mera ös och fart... Hmm, de är som de är förstås!

Visade Retstickan för Doris, men hon blev inte ett dugg impad av den. Lectra gillar den mer och mer och kampar mycket bättre med den. Bättre än med något annat ever!

Vi provade även på fjärren och inkallande med ställande. Undrar om jag skriver rätt nu??? Har lite svårt att hålla isär tvåans moment. Klarade ju inte ens att veta vilket moment jag hade på tur i sista tävlingen... Mycket skoj att göra något annat emellanåt.

Idag kom jag ihåg att vi måste göra platsen! Vi har inte gjort den med någon annan hund över huvudtaget sedan tävlingen sist... Bara inte blivit av! Men jag tror och hoppas att det är ett sådant moment där jag har nytta av hennes lugn. Törs knappt säga det men hon brukar inte resa sig. Däremot blir hon lite orolig om någon annan hund hittar på något. Hon är ju en rätt osäker vovve... Så vi får hoppas att vi hamnar i en grupp med stabila hundar som ligger still. För då grejar hon det bra. Lite tur får man väl önska?

En stunds hopp och lek avslutade träningen som vanligt!

Till slut frågade jag Linda om vad hon tror, klarar vi 160 poäng på söndag? Såklart, svarade Linda! OM hon sköter sig då som hon gjorde idag. Och det var ju just det...
Fast jag har hittat på en liten teori för att peppa mig inför tävlingen. Så här tänker jag; tävlingen på fredagen var vi BÄST i, dagen efter var vi SÄMST. Alltså eftersom vi bara tävlar EN DAG nu så kan vi aldrig bli sämst. Alltså blir vi BÄST igen! Bra, va? Vi säger så!

Tack för idag, Linda! Vi gillar att träna med er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar