lördag 11 juli 2009

Dobbe-träff i Avesta


I morse bar det iväg till Avesta för en träff med vår uppfödare Bettan från Kennel Insight, http://www.kennelinsight.com/ och en bunt andra dobbisar med deras ägare. Vi fick träffa Lectras mamma, halvsyster och fem andra, varav 3 var valpar.

Bettan har köpt en brun sötnos från Belgien som var helt underbar! En riktig godbit vid namn Indi som var väldigt social och gla. Vill ha!

Vi släppte inte lös alla på en gång men Lectra fick i omgångar busa runt med några av dem. Det gick jättebra, alla var snälla och glada i att springa förstås! Även en 5-månaders Malle fick vara med och leka med Lectra en liten stund. Det gick jättebra det med. Den dagen det inte går bra med Lectra och andra hundar då är det nog något riktigt fel!

Sen körde var och en av oss ett litet träningspass, typ visa upp oss! Hmm, vart förstås lite pirrig då... Men det gick över sedan när vi väl kom igång. Tack o lov så gjorde Lectra allt hon skulle rätt bra idag, lite loj var hon iofs. Hon vägrar peppar, peppar, aldrig att göra något moment, men däremot går det lite för sakta ibland. Bettan och Monica tyckte att det gick jättebra och att jag hade god ordning på min hund!

Riktigt kul att höra sådant från vana dobbe-ägare att vi faktiskt gör rätt bra ifrån oss! Att få höra att det inte är så himla lätt att träna den här rasen. Det har jag förstås redan märkt även om jag inte tränat hund förut! Vi har alltid haft hund hemma bla schäfer och afghan. Hmm, afghanen var INTE lättare än Lectra precis... Fast jag tycker att en hund som inte alltid gör som man vill, egentligen är en riktigt klok byracka. Man ska inte ge vika för grupptryck och auktoriteter! Man ska våga ifrågasätta och sedan fundera vad man har för det! Sådan jycke vill jag ha. Sedan ska jag förstås kunna övertala till att lyda helst och det är där skon klämmer ibland... Men jag lär mig så sakta!

Fick ännu fler tips på hur vi kan tänka när det gäller tex linförigheten och hur man ska ta sig fram på banan och så då det viktigaste: jag behöver INTE göra allt så fort jag blir tillsagd och jag kan välja om jag ska ta ett par steg till tex INNAN momenten börjar för att inte behöva krångla så med positionen utan att Lectra mer kommer i rätt pos från början. Tex göra en sväng på väg till hindret om det behövs! Finns så mycket man kan göra som jag aldrig hört förr! Jag hatar verkligen att vara nybörjare! Allt är ju så självklart när man hör det vettigt presenterat så man undrar varför man inte begripit det själv. Men de flesta kommer ihåg -tack o lov- hur det är att börja träna hund och känner igen mina funderingar och simsalabim- det känns genast bättre!

Ja, vi hade en väldigt trevlig och upplyftande träff idag och jag är jättetacksam för alla goda råd. Det känns att de verkligen vill att det ska gå bra för oss nybörjare! Som sagt, det är nåt visst med dobermann-folk!

Tack, Bettan, Monica http://www.folkares.se/, Angelica och ni andra som var med idag! Det var jättetrevligt att träffa er igen!

1 kommentar:

  1. Ja fast de där med att ta dig lite tid efter kommenderingen kan väl inte vart helt nytt? Kul att träffa så mycket dobbar förstår jag!

    SvaraRadera