torsdag 3 december 2009

Tors 3/12. Skönt ute!



Nu är det hög tid för Julmusik! Vi tar väl en om dagen iaf!

Sanna, Sonja & Shirley. Otroliga röster!



Gick en långpromenad idag. Med bandage på Lectra tass som gick sönder förstås efter några minuter.
Lectra fick gå lös hela skogsvändan och även genom bostadsområdet på väg dit. Fast då fick kopplet hänga på. Blir alltid lite nervös för att det ska dyka upp en kissemisse... Men det gör det aldrig och då får jag ju aldrig reda på hur det skulle gå... Eller det kanske jag kan gissa!


Ja, det gick bra att Lectra gick lös, fast vi gick i vår skog, där hon alltid blir väldigt jaktig! Hon går framför mig 20-30 meter på stigen. Önskar dock att hon skulle gå liite närmre och liiite saktare! En gång fick hon upp någon doft i nosen och tänkte dra iväg. Men hon hejdar sig nuförtiden när jag kallar på henne! Törs jag skriva så???
Och jag måste hela tiden påminna henne om att hon måste ha koll på mig, om hon vill ha kvar mig i sin närhet. Annars kan även jag försvinna... Det ser så kul ut när hon springer före mig och kommer på rätt som det är  "-Vart sjutton tog Matte vägen? Jaså, hon går där bakom mig. Skönt. Då kan jag kuta vidare då!"


Försökte kampa och leka med henne när hon gick lös i skogen men det var för mycket annat hon måste ha koll på...
Vi stötte även på ett par andra lösa hundar men både de och Lectra stannade vid tillsägelse och så gick alla vidare åt sina håll. Precis som det ska vara!


Tänk vad skönt livet är ibland; ledig, snart Jul (som jag älskar), härligt frisk luft, en underbar hund, inte ont i ryggen, julklapparna klara, det mesta av julmaten med, det kanske ordnar sig för Millan och Ole med lägenhet, världens bästa man, ett fint gammalt hus, fått semester på Julafton, härlig Julmusik!
Ja, jag kan hålla på länge just idag!


Skulle ut och kissa Lectra på tomten och tänkte efter det träna lite position och annat smått o gott inne. Men det är lite ljusare nu när frosten ligger kvar i gräset så vi körde lite ute! Fritt följ, fjärr, inkallande med ställande, hopp, apportering, hopp med apportering, ja lite av allt blev det alltså! Blev mest som lite underhåll
av det hon redan kan. Men det gick riktigt bra. Och pigg och glad var hon!
Sedan gick vi in och körde lite kryp men där står det stilla, vi kommer inte förbi studsandet med bakbenen...
Hon är såå ivrig...



3 kommentarer:

  1. Vi saknade er på träningen igår!

    SvaraRadera
  2. Himla kul att läsa om att lydnad e faktiskt KUL , tycker Lectra i allafall , matte med om man läser mellan raderna ;-)) . Roligare med en hund som är sprallig och glad som kan göra lite bus istället för en hund som gör allt halvdant bara för att du begär det . God jul och hoppas vi kan "leka" snart från Ann-Britt & Riva

    SvaraRadera
  3. Emme! Många förklaringar...

    A-B! Jo, jag saknar nog lite att träna mer än vad vi gör nu.. Det är bara när vi inte kommer framåt som jag känner lite hopplöshet, annars är det en kul hobby, det här! God Jul till er oxå!

    SvaraRadera