lördag 26 december 2009

Lör 26/12. Världens bästa vakthund!


Jo, det är då ett som är säkert. Lectra ÄR i särklass den bästa vakthunden! Gubben och jag vaknade av att Lectra skällde mitt i natten och inte gav sig. Luppen tänkte väl till slut att man kanske borde kolla upp det farliga. Han gick runt där nere och såg inget ute. Han tänkte "-vad tyst Lectra blev!" Kollade vart hon var och då satt vår farliga vaktis halvvägs i trappan upp till övervåningen... Hon hade helt enkelt tagit det säkra före det osäkra och satt sig i säkerhet... Lååångt ifrån det otäcka!!!!  VA???


Och så är hon helt omöjligt ouppfostrad just nu... Och det är ju inte hennes fel... Men nu får vi skärpa oss för hon är odräglig! Hon tigger som en besatt, är totalt fixerad av att stoppa i sig nåt. Brysselkål, nötter, ananas, sill, vi hittar inget som hon ratar... Utom apelsiner då! Och hon visar ett STORT intresse av maten på bordet. Snart snor hon nog också... Men då j**klar! Hon ska inte ens få stå vid bordet när vi äter sen! Vi får torka golvet under henne när vi ätit klart för hon har drägglat så... Segt och äckligt dräggel... Hmm, vad brukar sånt kallas? Inlärt reflexbeteende? Betingat stimulus? Ja, nåt sånt!


Asså, hon är inte intresserad av något annat, tror jag... Det är inte kul!


Även ute är hon lite odräglig och ska dra mer än vanligt... där skyller jag faktiskt lite på Husse... Det är mest han som skött promenixandet på sista tiden. (I utbyte mot att jag sköter grejandet hemma) Och han låter henne få bestämma lite för mycket! Hör du det, Luppen!!


Så snart Millan och Ole dragit sig tillbaka till 08:e-landet, så blir det till att ta tag i det här ohyfset, som vår gumma sysslar med!


Gick till Expert för att äntligen beställa nya TV:n. Så var det stängt! Dåligt, det är ju reklam från Expert på TV:n nu. Dålig info på dörren om öppet-tider och ingen telefon svarare. Man borde köpa någon annanstans...


Luppen och jag gick ut och lekte på tomten med vovven på eftermiddagen. Luppen gör "kiss-gångar" i snön åt Lectra... Nä, men allvarligt, så är det mest för att Luppen tycker det är rätt kul att skotta medans Lectra springer runt fötterna på honom och är i vägen. Både hund och snö yrar runt! Ja, Luppen med...


Jag fick sköta kampandet däremellan. Lectra hade så kul så hon gjorde sin röst gällande åt absolut ingenting.


Lite dobbespring förstås också!


Sen dammade vi av den gamla pulkan, satte  på Lectra Björkis-selen och gick ut på gatan. Förra året tyckte Lectra att pulkan var lite läskig men det märkte vi inte av nu. Bra det! Vi började med mig som "dödvikt"...Det gick undan med en himla fart, Luppen sprang före så gott det gick och lockade med kampskinnet. Jag fick förstås hjälpa till i början för jag är ju inte sååå lätt, direkt. (Ännu...men vänta bara, ska ner 10 kilo!) Åt andra hållet var det tyngre men det gick lika bra. Då såg man hur hon fick ta i lite. Kul! Sedan var det Luppens tur. Hmm... över 90 kilo... Det gick bra tungt det! Men det gick, det med. Åt båda hållen och sedan fick det räcka. Måste vänja hennes muskler förstås och ta det lite lugnt i början. Men hur gör jag för att få igång henne utan att någon/något lockar??? Så roligt det är!

Synd att jag inte får Luppen att vilja åka skidor... Vore ju bra med lite vinteraktiviteter för hela familjen! Fast jag vet iofs inte om jag kan åka skidor, har inte ens åkt sedan jag var barn...

Dobermann är i samma klass som Siberian Husky i dragsportsammanhang, lite kul är det! Men generellt är dobermannen snabbare än polar raser, dobermannens svaghet är deras tassar på mjuka banor...
Katt-tassarna!

Hundarna delas upp i A, B, C:

A-hundarna omfattar "alla" hundar och här är majoriteten
Vorsteh och andra snabba fågelhundar samt blandraser.
B är renrasiga brukshundar, förutom Dobermann.
C omfattar Dobermann och Siberian Husky.

Intressant! Men dobermann lär väl inte klara kylan lika bra iaf...

Idag slapp jag ordna med maten, skööönt! Lectra hjälpte istället Ole med matlagningen. Men något blev fel för henne. Hon kom och ställde sig en bit ifrån mig och sökte ögonkontakt. Hon sade -"Matte kom nu, du måste väl också laga mat??" Och eftersom jag låg som en död sill i soffan, så gick hon tillbaka till köket igen. Lite snopen!

Nu är maten färdig!





3 kommentarer:

  1. Finns det verkligen inlärda reflexbeteenden...?:D
    Skidor och hund verkar hur kul som helst. Jag är helt säker på att Lara skulle vara en fenomenal draghund. Jag ska bara fundera ut vad som är minst livsfarligt av pulka, skidor eller spark innan jag skrider till verket. Planer finns...:)

    Therese

    SvaraRadera
  2. Nä, kanske inte... Försökte mig på att tolka den här texten. Vilket visade sig föör svårt för lilla mig!
    Den här:

    Det typiska sättet att beskriva klassisk betingning involverar ett obetingat stimulus och en obetingad respons, samt ett betingat stimulus och en betingad respons. Det obetingade stimuluset väcker en obetingad respons hos organismen utan att någon tidigare inlärning har orsakat detta, vilket kallas för en reflex. Då ett tidigare neutralt stimulus upprepade gånger förekommer samtidigt som det obetingade stimuluset, blir det neutrala stimuluset ett betingat stimulus, som väcker den betingade responsen utan att det obetingade stimuluset förekommer.

    Vad ÄR det för språk???

    SvaraRadera
  3. Det kan man fråga sig... Ungefär lika glasklart och tydligt som kyrilliska alfabetet...:S

    T

    SvaraRadera