tisdag 8 december 2009

Tis 8/12. Upprättgående.

16 dagar kvar!

Demis Roussos - White Christmas. Ännu en gammal "me like-ing", från min så kallade grekiska period i tonåren! Hmm, vad gammal han blivit. Han oxå...


Äntligen ledig!

Sov riktigt länge, för att vara  jag. Gick inte upp förrän strax före åtta! Före de andra sjusovarna i familjen. Lectra går sällan upp före nio, hon! Sist av oss... Hon kissar, äter och rusar upp och lägger sig en stund till! Jag menar verkligen RUSAR. Hon tar trappan i ett par snabba språng utan en blick mot oss...  Det enda som får ned henne innan hon sovit klart är om vi ska sticka iväg eller om vi ropar ned henne. Eller förstås om hon tror att vi äter... Så gör tokhunden även om vi har nattbesök, är det inte knasigt???

En massa att göra förstås som vanligt när jag är ledig, bla en massa ärenden. Men efter det raggade vi runt en stund och Lectra satt och skallrade tänder och pep när vi åkte förbi "bollrinken". Tyckte synd om henne så vi åkte dit en kort liten sväng. Luppen har så rätt i att Lectra fått mycket bättre kondis, kul att se att hon knappt flåsar! Hon är så duktig, hon sätter sig oftast fot innan hon lämnar över bollen till nästa kast. Verkar som om att sitta fot är riktigt befäst iaf! Och så en annan lustig sak hon gör. När gubben frågar "-ska du åka bil?"
Då stannar svansviftandet och sen frågar han "-ska vi kasta boll?" Och så börjar viftandet igen. Varje gång han frågar! Sedan går svansen förstås hela tiden utom när hon springer som snabbast för då står svansen liksom rakt ut, bakåt.
Kul, kul!

På eftermiddagen gick vi ut på gatan utanför och tränade lite blandat. Lite svårt med koncentrationen där idag... Finns ju mycket att hålla koll på och folk och bilar som kommer och går. Bra träning alltså!
Tyckte inte att jag fick så där jättebra ögonkontakt idag. Hon är ju inte olydig, för det är hon ju sällan men hon slarvar eller är ofokuserad. Gör vad jag ber  henne om men halvhjärtat!

(Hon har nämligen en SÅN dag idag. Undrar om hennes hormoner spökar eller vad det är som händer vissa dagar? På SÅNA dagar så är hon helhispig. På promenader nosar hon som en galning, kissar som en kille, sprätter efter kissandet som hon dessutom siktar in ordentligt. Ser spöken, går in i mig och blir lite paff varje gång, är jättevaktig ute, drar och spårar hela tiden så vi får bli osams. Ja, hela hon är helt enkelt knäpp! Och inte på ett roligt sätt... och nästa dag är hon som vanligt igen!)

Fick för mig också på träningen att jag skulle prova att få upp Lectra på bakbenen! Det verkar svårt det, att gå upp på bakbenen och sedan gå framåt så. Det är förmodligen ännu svårare än det var att lära henne "sitt vackert". För det var riktigt svårt det för henne! Antar att det är den stora, långa och tunga kroppen som gör det så svårt. Och inte alla stora hundar klarar det. Det var sååå häftigt när jag lärde henne det, hon fick en så otroligt koncentrerad blick, den var liksom i en annan värld! Men nu är det alltså dags att gå på bakbenen. Vi får väl se om det går...svårt kanske att träna det inne på hala golv. Men när det gäller sånt har Lectra fått en envis Matte! Så vem vet? Skulle vara rätt kul! Ännu en onödig kunskap kanske.

Har gjort slingor idag också för att liva upp håret lite. Hujeda mig, vad det är svårt att göra på sig själv...

B.L.O.S.S.A.   B.L.O.S.S.A.   B.L.O.S.S.A.  GLÖGGEN HETER BLOSSA!

Dags för lite god glögg och att titta på Halv åtta hos mig. Får mysa lite själv när gubben jobbar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar