torsdag 7 januari 2010

Tors 7/1. Öroninflammation.

Imorse vaknade jag av en besvärlig nackspärr. AAAAJ!!! Bestämde mig för att inte jobba... Det tar så mycket längre tid innan spärren släpper om jag bär och kånkar på jobbet. Inte värt det.

Luppen gick ut och kissade stumpan och jag fixade hennes frukost. Idag ställde jag den på plats innan jäntan kom in. Hon kommer inspringade som ett ånglok för hon vet att det vankas mat. Jag tänkte - varför hör jag inte att hon äter?! Går dit och kollar och då står vår stjärna med nosen ovanför skålen, tittar bakåt och väntar på -VARSÅGOD! Lilla älsklingen brukar alltid få göra nåt för att "förtjäna" maten och idag glömde jag det... Och då tar hon inget.... Lilla skrållan, vad duktig hon är!!!
Då ska man inte heller glömma att hon är, likt syster Lara - ett svart hål! Bra smeknamn, Therese! Så sant, så sant.

Till veterinären följde jag med. Naturligtvis!

Idag drog Lectra in oss genom dörren. Ingen rädder för vetten här inte!
Vi passade på att ha en kul stund där i vänterummet. Vi kampade lite med kopplet och med någon broschyr. Och undersöka överallt är ju ett måste. Passade även på att väga matmonstret och vikten håller sig fortfarande. Vad duktiga jag och Luppen är!

Sedan när vi kom in och jag berättade att Lectra faktiskt är lite besvärad i öronen så fick hon en munkorg på sig. Vi VET ju att hon inte skulle bita någonsin men så klart att de ska sätta på en sådan för säkerhetsskull!
Fick byta till en större än vet trodde för nosen är lååång! Vår lilla gumma var så duktig och gick med på allt utan problem. Som vi visste att hon skulle göra! Vetten sade efter undersökning och rengöring, att så stilla som Lectra satt, är det inte många hundar som sitter! Hon sade också att -någon aggressivitet finns inte i den här hunden! Så då var det dags att bli mallig. Igen! Fast varför skulle det finnas, egentligen? För att hon är en dobbe??
Men hur som; undersökningen visade att det var Otit i bägge öronen, även lite svamp. Skulle absolut behandlas! Så skönt att jag inte nonchade det hela! Jag måste lita på min känsla. Om jag kunde fatta det någon gång...
Så nu blir det droppar*2 i 14 dagar. Canaural, ett steroidantibiotikum. Så snart ska hon väl sluta skaka på öronen, stackar`n.

När vi var på väg ut kom det in en stor Schäferhanne med stora fula sår  bl.a kring ögonen. Förmodligen slagsmål. Usch, usch. Vill inte ha någon hanhund längre, som jag ville från början.  Man vet aldrig om de blir hanhundsaggressiva... Tänk att aldrig kunna slappna av. Jobbigt!

Äntligen varmt ute! 11 minus mitt på dagen. Så promenad och lek som vanligt. Lectra är så energisk så man blir lycklig bara av att titta på henne!

Fått mail igen från : http://www.kickbike.se/  Nu är den på gång! Längtar!

Nu ska jag titta på "Jack och bönstjälken". Jo, jag är vuxen!

Bilen stannade i em mitt i gatan... Tur vi hann hem från vetten! Men den gick iofs igång efter en liten stund. Men ändå!

4 kommentarer:

  1. Hoppas att Lectra blir piggare snart! :)

    Av de dobbisar jag haft så tycker jag (hitintills) att hanarna var/är mycket trevligare med andra hundar...:)

    Therese

    SvaraRadera
  2. Lectra är pigg, bara lite ont.. Har du någon erfarenhet av öroninfl?

    Nähä? Är just dobbehanar mindre ofta hanhundsaggressiva, menar du? För det var mot just hanar jag menade. Eller? Jag vet ju inget... Men nog hör jag ofta om hanhundaggression.
    Dobbehanar är iaf sååå mycket snyggare att se på!

    SvaraRadera
  3. Menar naturligtvis bättre och inte piggare. Det blir snurrigt ibland (ofta...). *S*

    Jag kanske har haft tur men mina har varit trevligare med andra hundar. Tror inte att jag vet en enda hane ö h t som är hanhundsaggressiv, utan de flesta fungerar riktigt bra tillsammans med andra hanar.

    Fast sedan har jag varit noga med att inte släppa ihop mina med andra hanar som inte är garanterat snälla heller. Jag tror att det gör mycket att de får positiva erfarenheter av umgänge andra hanar. Då tror jag att de kan hantera de flesta situationer i mer mogen ålder. Det funkade i alla fall på en. Hoppas att det är ett vinnande koncept även på den här...:)

    Therese

    SvaraRadera