onsdag 27 januari 2010

Ons 27/1. Dragträning. Ev. 70,5kg?

Knepig våg... Trots ny och digital.... Vägde mig tre gånger i morse, olika resultat varje gång - skillnad 0,1-0,6 kg! Bestämde mig för den lägsta siffran 70,5 kg! Attans, att jag upptäckte att den är opålitlig!

Igår kväll stötte Luppen på Gertrud med den skotska hjorthunden igen Och de bestämde springträff hemma hos oss. Och jag som jobbade... Fasiken!
De lekte och sprang i en hel halvtimme. Väldigt intensivt, tydligen! Men i den leken så har Lectra ingen chans... hon blev alldeles frustrerad och gläfste när hon inte fick fatt på Nesta. Så känns det, Lectra ! Lite brottning blev det också, kul kul.

Ja, så var det dags att prova med Kicksparken igen... Vad ska jag säga? Mycket dåligt och lite bra blir nog sammanfattningen.

Fyllde en liten burk med köttbullar så Lectra såg, lade den i fickan + några lösa. På med selen och Baggenbältet och gott humör.
Sen gick vi sträckan, jag med positiva tankar och mycket vilja. Ja, det höll i sig i kanske 50 meter... Jag har ALDRIG gått en promenad på 1 km med Lectra utan att hon dragit något! Hon drog absolut inte alls... Buhuuuu, snyft  och ja, jag kände mig som nåt ur Disney som sliter sitt hår! Hon lyder FÖRE bra, börjar gå, stannar och tittar bak på mig. Jag blir galen! Före igen osv osv. Vi kom max 5 meter innan den jäkla hunden åter stannade. Berömde jag så stannade hon. Berömde jag inte så stannade hon. Stod jag bara still och försökte vänta ut henne så stod hon still, sade jag FÖRE så började allt om igen... Men vad sjutton????
Provade förstås att springa och det var samma sak. Förutom att istället för att stanna efter 5 meter så började hon studsa runt mig....
Jag riktigt såg att så fort kopplet spändes så ville hon inte mer... Hon bar sig åt som en strykrädd hund...  Inte ens svansen var på topp. Hon fattar verkligen inte vad jag vill... Lilla Bebisen. Men jag blev inte irriterad idag!
Ja, vi kom till vändpunkten till slut. Visade Lectra ordentligt var jag lade burken efter att jag förstås även visat att köttisarna fortfarande låg i den!
Sedan tillbaka den andra kilometern. Lite bättre i början. Men nu vågade jag knappt berömma så jag höll en lägre profil. Berömde BARA när jag kände att hon faktiskt drog lite. Inte när hon bara gick framåt.
Som sagt, lite bättre på hemvägen.
Väl hemma så var jag väl inte direkt positiv längre... som tur är så kan jag vara rätt envis!
Tog ut Kicksparken och pillrade bort snömedarna för att prova utan för första gången. På med det goda humöret och viljan igen och sedan drog vi.
Inte!
Det  gick bra mycket sämre utan snömedarna! Vi kom knappt framåt ens när jag sparkade i början.  Provade även  kasta köttbulle långt fram. MEN TILL SLUT!  Fick jag igång lite drag!!! Påminde Lectra om godiset och jag vet inte om det var därför men hon drog faktiskt. TJOHEJ!!!!  Sparken sjönk ofta ned ända till fotstöden så det var bra mycket tyngre den här gången. För oss båda. Men hon drog ordentligt i alla fall. Vid flera tillfällen. Och när farten kommer upp så tjoar jag jätte mycket och jag ser att hon gillar det. Sista biten där det är hårdare underlag så fick vi upp farten som vanligt igen. Härligt!
Åh, om vi kunde fixa det här till slut!
Kanske kanske!

Så visst gick det väl både bra och dåligt?

Nu ska vi försöka få på snömedarna igen och hoppas att vi hinner prova en gång till innan snöstormen är här.

Senare tog vi en promenad där Lectra fick gå lös i skogen en halvtimme iaf. Då var det ymnigt snöfall... Vi var insnöade bägge två när vi kom hem. Inte kul att ha glasögon i sånt väder, kan jag berätta... Hur som, inga rymningsförsök alls idag. Tittade ett par gånger in i skogen men bröt så fort jag sa ett litet nej. Duktiga pärlan!

Sedan hem för att direkt ta ett litet pass inne. Det gamla vanliga: skall, apport, fjärr och kryp. Nästan som vanligt, eventuellt att krypet gick liiite bättre. Så dumt att ens tycka det för då går det sämre nästa gång. Och jag som inte är skrockfull...

Nu får det vara nog med hund för idag. En sådan tråkig dag när räkningarna måste betalas...

Titta,  vilka fina täcken! Förstås inte från Sverige...
Härifrån:
http://www.bwdogcoats.com/index.html




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar