tisdag 5 januari 2010

Tis 5/1. Springkompis!

Nu är det så där frys i näsan- kallt igen... Burr.


Tidigt i morse före jobbet (kl 06.00) innan jag gick ut med Lectra var jag tvungen att ta en koll i hennes öron. Mycket ruskande och kliande både dag och natt... Mycket gegga i öronen och nu är det också rött i båda öronen. Hon har nog lite ont också som det verkar. Bebisen!


Till jobbet och ringde vetten. Fick en tid på torsdag morgon. Stängt i morrn. Och det är nog ingen panik. Ännu iaf. Lectra har besvär av öronen både inne och ute, mest ute i kylan. Och jag som trott att det var för kallt bara...


Är det inte det ena så är det, det andra...

Och kylan då. Som inte ger med sig... Jag hade ju tänkt och även skrivit om att sy ett täcke i ull att ha under BoT-täcket. Men ullen var så himla dyr och att då sätta i nålen för att sy själv, ja det är direkt dumt. Så jag köper ett täcke av ylle istället.

Jag valde mellan dessa:


Från Grand Prix i ylle, 384kr. Underst.
Från Jakto.se i ylle, 650 kr. Överst.

 Gissa vilket jag tog? Det från Grand Prix såklart!
Jag brukar inte snåla och hoppas på kvalitet då, men nu när jag bara ska det ha under ett annat täcke så... Det var lite väl dyrt, tycker jag.
Problemet är att jag inte har några bra erfarenheter av Grand Prix när det gäller leveranstider... Så vi får väl se. Förra gången tog det sådan tid så jag annulerade ordern till slut! Inte kul.

Fått mail om Kicksparken. Den röda var slut. Förstås! Men de skulle få in den i veckan och de undrade om jag ville byta färg, om jag hade brått. Och sååå brått har jag inte. Röd ska den vara!

Ja, idag fick Lectra äntligen springa av sig med en likasinnad hund. Inte så hon fick nog men ändå.
Det var den Skotska Hjorthunden, Nesta som Lectra brukar skälla ut så i början när de gick förbi. Den som hon faktiskt verkade lite arg på, vilket förvånade oss så. Det eftersom hon ALDRIG brukar fatta humör mot hundar. Skäller lite ibland men tystnar alltid när de kommer nära och vill då leka istället. Så gjorde hon inte med stackars Nesta i början. Utan hon blev ordentligt utskälld, stackar`n! Och utmorrad med.
Men idag!
Då var det springa som gällde. Och som de sprang! Lectra såg lite paff ut först över storleken på Nesta och över att hon sprang så fort. Men inga sura miner utan hon fattade nya tag och lade in racerväxeln. Sen var det bara att försöka komma ikapp Nesta. Jag tycker att hon gjorde bra ifrån sig. Fast förmodligen ville Nesta det... Det är inte så stort här så ingen av dem kan sträcka ut stegen ordentligt. Vilka kliv Nesta gör! 
Så kul de hade! Men vi bröt innan de tröttnade. Vem vet hur länge det skulle ta???
Och än en gång blir vi imponerade av vår snälla hund som verkligen kan umgås med alla hundar. Oavsett kön eller ålder. Hon lindar dem kring lillfingret, eller nåt! Precis som hon gör med oss...
Härliga hund.

Vi har bestämt att åka hem till dem framöver för att låta hundarna springa ordentligt på deras åker. Någonstans vid Kolbron. Det ser vi fram mot!

Bild på skotsk Hjorthund. "Fulsnygga"! Men har alldeles för ofta svansen mellan benen...



7 kommentarer:

  1. Snygga täcken! Det du beställt var nästan finast tycker jag...;)
    Synd att du inte lagt ut film på Lectra och hjorthunden. Det måste ha sett kul ut. Ofta så brukar ju dobermann vara den stora hunden...:)

    Therese

    SvaraRadera
  2. Tyvärr kunde inte Grand Prix garantera just den färgen på täcket. Men det spelar ingen roll när vi ska ha det underst. Ylle ska väl vara det bästa, efter vad jag förstår!
    Film, ja! Som vanligt blir det inte av...
    Och visst verkade Lectra lite paff över hjorthundens storlek.
    Vi får försöka filma på åkern sen.

    SvaraRadera
  3. Angelica med jyckar6 januari 2010 kl. 13:46

    Jag tyvärr inte heller nå bra erfarenhet av Grand Prix, jag hade lagt in en order och betalt i förväg och allting, sedan när det dröjer tre veckor och ingen vara kommer blir jag lite sur. Jag ringde dem och får till svar att "jamen det är slut i sortimentet men kommer hem om två veckor". Kul sa jag, eftersom ni redan fått mina pengar och jag enbart beställde hos er för att ni kunde leverera omgående enligt hemsidan. Hoppas det går bra med din beställning denna gång, och att du får täcket innan det är plusgrader ute :)

    SvaraRadera
  4. Angelica! Attans, att du oxå har dålig erfarenhet av GP... Bara att hoppas.
    Vill inte ha plusgrader på länge... Vi ska ju ut och sparka!
    Hur går det för vovvarna i kylan?

    SvaraRadera
  5. Angelica med jyckar7 januari 2010 kl. 19:09

    Eva, Nja jag lider verkligen med Elice, hon mår så dåligt i kylan, lyfter ett ben i taget å riktigt skakar. Hon har dubbla täcken om det är kallare än -20. Idag var det ca -15 när vi var ute på förmiddagen och då gick det bättre, hon fick vara lös på isen och springa med Polly. Riktigt skojj tycker hon. Kan ju bara ha henne lös på stora öppna ytor, i skogen drar hon på äventyr direkt. Polly däremot verkar inte frysa så mycket, hon har ett täcke med hon tycker inte om att ha det på sig. Vad trökig och fördomsfull eran vette verkar vara, det där med munkorg, löjligt! Bara för att det är en dobbe liksom..

    SvaraRadera
  6. Angelica! Stackars Elice... prova skor!
    Verkar som om Lectra har mindre på sig än andra... Det är mest öronen Lectra fryser om!
    Äh, vi har ju olika vette varje gång och de är alltid trevliga mot både oss och hund! Kan lika gärna vara jag som är fördomsfull, kanske inte hade ett dugg att göra med att hon är en dobbe... Hon kanske har blivit biten av någon hund vid undersökning någon gång?
    Jobbigt med dessa dobbar som vill ut på äventyr!
    Sköt om er!

    SvaraRadera
  7. Angelica med jyckar8 januari 2010 kl. 21:54

    Eva, jag ska prova skor få se :) du har rätt, ibland är det så att man själv har ställt in sig på att "nu tycker dom min hund är jätte jätte farlig". Våran vette har tom tagit blodprov på elice bara så där, men han är ganska orädd av sig. Lycka till med spaken när den kommer! Kan man sätta hjul på den oxå tro? tänkte så man kan nyttja den på sommaren oxå :)

    SvaraRadera