söndag 24 januari 2010

Sön 24/1. Sparkat. 70,9 kg!


Igår hade jag fest! En liten tablettask med Tutti Frutti och en 35 grams påse med ostkrokar. Som en droppe i havet, för en frossare som jag. Lyckades få det att räcka i en och en halv timme! Och i vanliga fall hade det blivit två munnar... Typ. Men o så gott!

Idag lyckades jag mäta upp vår sparksträcka. Satte i nytt batteri i stegräknaren OCH kollade så det funkade! Lectra fick följa med, tänkte att hon skulle få nosa av sig lite innan vi kickar. Och oj, vad det var mycket att nosa efter idag. Älg, rådjur, räv, hund och folk. Älgspår var det ett tag sedan jag såg där annars. Och nu hade de gått på vägen. Så det var ju intressant. Men jag nejar så fort jag ser att det är vilt hon spårar. Men hon går ju med nosen och följer alla spår när hon har en sån dag. Som idag tydligen. Hon dammsuger backen med nosen.. Då är hon inte rolig...
På hemvägen fick hon trots alla spår, gå lös. Så duktig! Körde många inkallningar och på olika vis. Vissla är det snabbaste sättet att få in henne. Då går det undan! Bara ropa gick också bra. HIT betyder glädjande nog att hon kommer i fotposition. Även när jag bara stannade utan att ropa! Hon stod still och stirrade på mig rätt länge, funderade nog över vad jag ville. Sedan kom hon och satte sig fot. Mucho berömmas! Jag blir så glad! Hon tar inte alla chanser att sticka på vilt och det får jag vara glad åt. Det där viltintresset sitter ju i generna på mors sida... Ja, vem vet, kanske även från det norska arvet?

Ja, sträckan var iaf drygt två kilometer. Kunde väl varit det dubbla...

Sedan hem och selade på och tog ut sparken. Och fy vad det gick dåligt idag...  Alltså hon drog mindre än i  koppel...  Jag får henne knappt att gå framåt utan hon bara vänder mot mig så fort hon ska dra! Minsta lilla motstånd. ÅH!!!! Vad frustrerande.. Inget Weightpullande här inte. Jag lyckas väl inte motivera henne... Jag kan ju inte ha ett fiskespö med köttbulle framför henne. Eller??
På hemvägen går det bättre iofs så då är väl HEMÅT moroten! Men betyder detta att hon tycker det är SKIT tråkigt, eller? Har jag för bråttom?
Har någon ett motivationsknep?
Ja, vad kan hon ha dragit, tro? 5-600 hundra meter och då är det farten som drar, hon behöver knappt göra något när farten väl ökat. Men sparken är inte så lätt att få fart på själv, undrar om det är för medarna... Borde prova utan, men de var så förbaskat svåra att få på!

Vågade mig på branta backen utanför oss och hamnade förstås i snöplogvallen... Det där med att svänga... Jag ramlade inte men fick hoppa av i snön. Såklart det kom en bil i korsningen då också! Iofs av en granne som haft en dobbe en gång i tiden och då vet man! Men ändå...

Nä, idag var det inte en bra sparktur!

Nu väntar den värsta arbetsveckan igen... Vad fort 4-veckors schemat går ändå!

4 kommentarer:

  1. Du kanske får köra på fiskespömetoden om det ska bli något åka av...:D

    Therese

    SvaraRadera
  2. Ja, jäkla bekväma hund! Nä men allvarligt, att inte bli irriterad kan nog vara nåt.. hon är ju så lyhörd för vad jag känner , stumpan. Jag ger inte upp!

    SvaraRadera
  3. Jösses vad du är duktig!! Vilken självdisciplin!!!
    Hur gör Lectra om du tar på henne dragselen när ni är ute och går? Verkar ju som att hon inte har förstått, för de flesta dobbisar brukar ju gilla att dra - är väl kampen kan tänka :P Fast alla är ju olika :D
    /Midde och Heléne

    SvaraRadera
  4. Har aldrig haft selen på när vi bara promenerat... Får prova i morrn! Tack för tipset! Återigen så gör jag tokigt av oerfarenhet. Hate it!
    Ja, och Lectra är inte som andra dobbar...

    SvaraRadera