torsdag 28 januari 2010

Tors 28/1.OBS! HJÄLP!!! LÅNGT INLÄGG! 70,5 kg.

Någon som har konkreta tips om hur jag får upp Lestras vilja att dra Kicksparken??? Alla råd mottages tacksamt. Vi vill ju ha kul!

Det här hittade jag på Vovve.net. Låter inte det bra?

När det gäller selen så håller jag med de andra - dalta inte utan ta på selen utan större krusiduller. Däremot kan du, direkt efter att du fått på selen, göra nåt som du vet att hunden gillar. Att direkt börja med dragträningen kan bli negativt, eftersom det är en situation som varken du eller hunder riktigt fått kläm på. Det finns en risk att vovven förknippar selen med det olustiga med att inte riktigt veta vad som väntas.

                                                                                                                                                              Om jag var du skulle jag träna in ett dragkommando ungefär som när man börjar med drag weight (och som jag förutsätter att man gör med pulka). Dvs, ha hunden i koppel och träna den genom att ge ett kommando när du står bredvid. Du kan väl fästa något annat i selen som ger lite motstånd; ett litet däck eller något annat som inte är för tungt. Genom ett fast tag i kopplet räcker det med att du går framåt så får du hunden med dig. DIREKT han/hon börjar röra sig fram ska han/hon få en massa beröm! Först när hunden har ett säkert dragkommando som funkar, börjar du stå bakom hunden och ger kommandot. Åter igen - massor med beröm när det funkar!                                                                                                                          MEN - "dra" är aja baja-förbjudet att använda som dragkommando. Varför? Därför att hunden lätt förväxlar det med "bra" och eftersom hunden får höra det i ett läge då han/hon står stilla, tror han/hon alltså att det är det som ska göras - stå stilla - eftersom det är då den positiva bekräftelsen kommer. Hitta ett kommando som BARA används då hunden ska dra; "framåt", "kör" eller nåt annat som ligger bra i munnen.

Dagen började med att leka lite lös i skogen. Idag var skogen spännande med mycket lukter och spår... Asså, man får verkligen passa hela tiden. Slappnar jag av och bara går och strosar så kanske "jägaren" är borta helt plötsligt! Ena stunden  lugn och fin i närheten och nästa puts väck. Fasiken, vad jag tycker det är trist...
Idag provade jag att filma med digitalkameran igen och helt plötsligt gick det bra. Fast det var kallare än sist... Knepigt!
Synd bara att knappen som filmar i slowmotion tydligen är lite känslig och sätts på utan att jag märker det. Att begära att jag ska komma ihåg att kolla det precis innan är lönlöst...
Jag som hade filmat ett rätt långt godislet i all snö...
Lägger in provfilmen istället!


Här ser man vilken koll hon vill ha på mig! Så länge det inte är något mer spännande i luften förstås...

Några bilder oxå!




Efter en  desperat bön om dragtränings-tips överallt så har jag hittills fått detta. Från Madeleine på my.opera. TACK!

CITAT:
Nu läste jag bara igenom dina två översta inlägg på bloggen väldigt snabbt men vad är hon van att dra?

Lina drog först en liten PET-flaska 0,5 liter med lite grus i för att hon skulle vänja sig att ha något på släp. Sen fyllde jag den med vatten för att den skulle bli tung. Därefter utökade jag antalet flaskor och bytte till större flaskor. Sen började vi springa med flaskorna på släp. Sen bytte vi till däck och drog däcket korta sträckor för att sedan utöka och börja springa med det.
Hon har även dragit liten lätt, plastpulka både förra året och i år. Ändå fick jag börja om nu när jag åker skidor med henne för att få henne att dra framför. Allt detta för att hon är en sån fegis till hund.
Med Iris har ju allt gått fortare och jag är säker på att hon skulle dra däck utan att tveka.
Så kanske inte din Lectra behöver samma långa tillvänjning som Lina men jag tror inte att du får henne att börja tokdra sparken om hon inte är van att dra sedan tidigare.
Min vän Emelie satte ju ett litet tefat efter sin hund med några flaskor på. Så att han vande sig och nu på några veckor bara så är det stor skillnad.
...nog inte så mycket hjälp men lite tankar.

Det verkar som vanligt som om jag har för bråttom och att jag måste lära mig att det lite lugnt med inlärning.
Det råkade bli så att vi redan varit ute ett tränngspass innan jag fick det här tipset . Så jag provade enligt det första idag.
Så här!
Först och främst på med snömedarna igen! Vilken skillnad.
Monterade ett vanligt bildäck på Kicksparken och så gick jag bredvid. Har bestämt mig för ordet FRAMÅT som vi bara ska använda i dragsammanhang. Så gick vi. Visst drog hon bättre när jag gick bredvid!!! Absolut!
Berömde bara när hon drog och sade FRAMÅT precis efter. Jag tänker inte påstå att hon drog hela tiden men bra mycket mer. Ett stort problem dök förstås upp. När farten ökade så var jag tvungen att springa bredvid och inte kan jag hålla hennes fart länge...
 Jag dööör ju...
Så då släppte jag och hon sprang faktiskt vidare själv flera gånger. Men då åker ju sparken i diket eller välter till slut!
Alltid ska det bli nåt fel...
Men på det stora hela så gick det riktigt bra! Så vi fortsätter nog så ett tag. Eventuellt att jag provar med pulka igen, tillfälligt.

Nu är min gamla kropp som dessutom inte får någon näring - TRÖTT!!!!

Tur jag jobbar hårt hela helgen! Nä, vi måste hinna med något dragpass! Vill, vill, vill!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar