torsdag 22 oktober 2009

Tors 22/10. Skraja Lectra!





Åh, vilka vackra Vita herdehundar! Vill ha...  







På långturen idag stötte Lectra på lite grejs som kan vara läskiga i hennes värld...


En stor timmerbil som backade mot oss för att sätta på ett stort lass med timmer. Ujujuj, vad det var läskigt! Det stora flyktbeteendet sattes igång. Såå jobbigt att försöka vända hela händelsen till något mindre skrämmande när jag måste hålla emot i kopplet för allt jag är värd... Hon är liksom ännu starkare när hon är rädd och vill iväg! Och jag vill ju få henne att inse att det inte är farligt. Blir rädd när jag tänker på vad som kan hända om jag skulle tappa taget om henne. Nära stora vägen var vi också...
Och som vanligt blir hon uppspelt efteråt av adrenalinkicken hon får! Och det är ju bra, att hon släpper rädslan direkt. Tack o lov!


Den andra incidenten som också var skrämmande för vår stora, farliga och aggressiva (hi hi) dobermann var en liiiten, söt katt! Vi såg den inte förrän vi var alldeles inpå den och Lectra blev överraskad förstås, och jag med! Lectra gör som vanligt lekinviter och katten stannade kvar! Lite närmare och fler inviter från Lectra. Vad gör det stora, arga, vilda lejonet då?? Jo, burrar upp sig så den blir dubbelt så stor och går MOT Lectra! Shit, vad hon blev rädd! Hon slängde sig bakåt så mycket hon kunde i kopplet och bara GALLSKREK!!!! Det lät minst sagt som om hon höll på att bli ihjälslagen. Av den där livsfarliga, lilla och söta katten... Som säkert inte var närmre än  två -tre meter. Jag höll på att dö av skratt! Har aldrig hört en hund låta så. Hon är inte klok, vår toka!


Jobbig promenad, tyckte Lectra och sov i två timmar!

Träning på tomten idag igen. Så kul just nu! Pigg matte och pigg hund.

Alltså, ärligt. Vi skulle nog kunna få ett 1:a pris i Tvåan också nu! OM INTE, hrmmf, det var för platsliggningen förstås!

Och OM INTE, för att det inte går så bra, just på tävlingar...

Framförgåendet känns stabilt, om jag nu törs ens tänka så...

Rutan med band är inga problem.

Dags att prova att göra allt lite svårare, kanske!

Ska träffa Ann-Britt och Riva nästa vecka, jättekul!

Snart klart med träningstider i sporthallen i Grängesberg! Blir inte många tillfällen som vi kan... Tråkigt!
Får väl bli medlem i någon mer klubb! Som också har inomhusträning vintertid. Men inte på tisdagar...

Avslutat dagen med en dusch för Lectra i badkaret. Så skönt med korthårs päls. Hon blir faktiskt inte smutsig så lätt! Men hon har kliat sig på halsen mer igen så en shamponering med PROB-shampo kan inte skada. Hon är så lustig, hon förstår att hon ska i badet före oss nästan. Och då försöker hon smita undan, den filuren! Men sedan när hon väl står där så står hon så still och verkar tycka att det är skönt att bli masserad. Svansen på topp hela tiden!
Mindre skönt för min rygg...



1 kommentar: