lördag 3 oktober 2009

lör 3/10. Träning med Doris-Linda

Linda med vovvarna Doris och Naki kom till Koppis idag för lite träning med oss. Alltid kul att träna med dom! Fick nya tips för att träna upp kontakten i linförigheten och som lite belöningstrick! Svårt att få in det i mitt huvud bara. Blir liksom det vanliga BRA plus det nya! Men tror att det kan funka. Skadar inte att prova nya saker. I synnerhet inte, när mina sätt inte tar oss framåt... ett dugg!

Men det huvudsakliga felet jag gör, är enligt Linda, att jag är dålig på att dela upp momenten i mindre delar och att jag kör för länge... Och även att jag belönar vid fel tillfälle och ibland fel saker i momentet. Detta vet jag egentligen men jag har gått in i ekorrhjulet och kommer inte riktigt ur! Det är så skönt med Linda för när hon berättar "mina fel" så fattar jag vad hon menar! Alltid en fördel.
Och att hon inte bara säger vad vi gör fel utan även berömmer oss också! Det behöver en sådan som jag. Eller förresten, det behöver nog alla!

Igår råkade jag läsa på en massa olika hundforum och -shit, vilken tråkig attityd en del har! En enkel fråga om hjälp från någon ställer till nästan som krig när en del Besserwissrar kommer igång. Fy vale, för folk som är besserwisser och håller på och klankar ned på folk eller för den delen på hundar! Alltså då, sådana raser som de inte har själva och som därmed skulle vara sämre... Tycker de. Måtte jag ALDRIG bli sådan! Även om jag skulle råka bli jätteduktig. Hmm... Man vet ju aldrig? Man kan ju hoppas!
Fy f_n för hundsnobbism!

SÅ TACK LINDA! Sån är inte du! Du vet att jag uppskattar dig!

Rutan gick jätte, jättebra idag! Kul att träna något nytt. Som dessutom känns bra. Sedan om jag bara kunde bestämma mig för vilka ord jag ska använda och låta lite mer bestämd i kommenderingen så kanske det snart sitter! Perfekt!

Linda beordrade oss även till hopp med apport och det hade vi aldrig gjort. Men det var ju inget svårt! Det trodde jag  av någon anledning!

Som vanligt gick det andra bra men lite segt och med lite tugg... Who cares??? Bara vi får 160 poäng så.
Snyggast är som vanligt ställandet!

Platsen med två hundar är iaf bättre än ingen alls och lite annorlunda blev det för Lectra eftersom Linda gick och gömde sig. Det såg så kul ut med två likadana hundar som rörde på huvudena åt samma håll hela tiden. Lectra var nog också lite undrande över vart Linda tog vägen för hon tittade bara efter hållet där hon försvann! Något utåt vägen var tvunget att kollas upp och då var det oxå två likadana huvuden som rörde sig exakt samtidigt. Ofattbart för mig att hundar är så lika inom rasen... Men de är de! Kul!

Glömde träna kryp och ffg men körde mycket budföring, mest för att få ur lite överskottenergi!

Efter träningen så fick Lectra, Doris och lilla Naki springa runt och busa! Lilla Naki var nog mest jobbig och ivägen, tyckte de stora tjejerna! Men han hängde med bra och han är en liten tuffing. Och bra söt!

Vi höll på i tre timmar! Vad fort tiden går när man har kul. Det är verkligen inte bara en tom klycha. (stavas det så???)

Har nästan bestämt att avsluta på lördag OM Lectra inte klarar Platsen... Orkar inte med min press på mig själv på hemmaplan och i synnerhet inte om det redan är kört innan lydnaden... Men hon får gärna klara den, för då... Borde vi fixa`t!

Skulle vara kul att få strunta i Nora på söndagen och istället titta på 5 klubbs-tävlingen i Kopparberg. Och kunna heja på vårt lag lite! Och att äntligen få slappna av lite.

Även idag hade vi tur med vädret! Regnet kom på väg hem från klubben! Vi har verkligen vädergudarna med oss för det mesta!

Håller tummar och tassar i morrn så mycket vi kan för Ing-Britt och Sarco, som ska tävla Apell! Ni grejar det! Hade gärnat tittat på men lär väl försöka få tillfälle till platsträning i morgon i Ludvika. Ett till före tävlingen är nog det enda som hinns med... Jobbar som vanligt kväll när det är fria träningen på tisdag!


Det får kanske räcka nu?

2 kommentarer:

  1. Oj oj blir helt rörd över allt fint du skriver om mig.
    Men jag blev faktiskt riktigt stolt över erat LP1 idag grattis, grattis.
    Fa... för mina 3p ifrån :-(.
    Men nästa gång :-).
    Kramen på er!!!

    SvaraRadera
  2. Linda! Man får det man förtjänar! What goes around comes around!
    Ja, fjuttiga tre points...
    Kramish!

    SvaraRadera