måndag 26 oktober 2009

Mån 26/10. Svårt spår.

Dags för lite Whitney igen: http://www.youtube.com/watch?v=tto4nqJPTZs

Asså, man kan inte annat än förundras över kraften i tonerna...  http://www.youtube.com/watch?v=X8kskO1aJW4


Dagen började perfekt för Lectra. Grannhunden Rocky, en labbe, kom förbi och lekte. Så kul så! Han orkar inte springa lika fort och länge, men Lectra är på honom så han kommer igen. Och igen och igen. Hon gillade inte att Rocky ville hälsa på mig istället för att leka så jag hämtade bollen och då glömde han mig! Så häftigt, de liksom turas om med bollen och om att jaga varandra. Den som har bollen blir förstås den jagade. Sen så släpper den ena bollen så den andra kan ta den och så är det ombytta roller en stund! Absolut ingen agg eller hot utan ren och skär lek. Ha ha ,det blev nästan kär lek, det där!

Tänkte lägga spår på eftermiddagen efter att Luppen stuckit till jobbet. Vilket inte visade sig bli så lätt. Inga pinnar hemma, ingen sele hemma, ingen lina hemma. Allt ligger ju i den förbaskade bilen... Ut i trädgården och letade efter blompinnar med samma dimensioner och ned i källaren och sågade för glatta livet. Efter att ha fått leta efter sågen, alltså! Kollade igenom gömmorna och hittade en Björkissele och en 10-meters lina. Japp, dagen är räddad!

Och vart skulle jag ta vägen och lägga spåret då? Skogen full med jägare och ingen bil... Bestämde mig för att göra det riktigt svårt för Lectra, på vinst och förlust. Aktivering är ju huvudordet, trots allt! Tog 4 pinnar + slut , som jag försökte "sätta" mycket doft på för att göra det lite lättare iaf. Sedan gick jag upp på gruvområdet precis bredvid där vi bor. Där går det jättemycket folk med sina hundar och även mycket småbarn med dagis och sånt. Stigar överallt, både mini och större. Mycket stenig terräng och inte mycket till riktig skogsmark. Mest sten, grus, trappor, barr så in i norden och ännu mer löv. Försökte hålla mig till mark som det var löv, mossa och barr på men det var inte lätt det! Jag gick över stigar och stenfälten och även en trappa. Stötte förstås på en lös hund på väg hem, så då blev jag påmind om att detta kommer att bli svårt...

Sedan hem och körde lite lydnad med bollen och hade lite kul också. Idag klarade inte Lectra att snurra runt på marken, helt plötsligt. Tror att hon helt enkelt inte kunde släppa kontrollen på bollen! Gick till slut in med den och hämtade godis istället. Och då gick det betydligt bättre. Snurrade så fint!

Sedan på med den nya selen och travade iväg mot spåret. Fattar inte att hundar så fort fattar att det är spårning på gång! Fullt sjå att hålla emot där spåret börjar, behöver inte säga nåt! Sedan drog hon iväg. Hon hade inga som helst problem att följa själva spåret men däremot så tog hon bara två av fyra pinnar.. Jag såg dem inte heller. Någon annan kanske nöp dem? Som sagt mycket hundar som får springa lösa där uppe! På slutet gick spåret över grusvägen där det går ännu mer folk hela dagarna + bilar förstås! No problemas med det heller. Följer spåret rakt över vägen. Jag blir så otroligt impad jämt av hundars nosarbete!!! Sedan tog Lectra slutet också! Och då var Lectra faktiskt trött! Spåret var inte långt men hon var så där skummig i munnen som hon blir när spåret har varit extra svårt! Och kokhet på öronen... Och styr kosan hemåt utan att nosa på en endaste fläck till!

Får se om vi hinner med något mer i dag. Får främmande i helgen och då måste man ju städa...

Jodå! En lång kvällis, matletande inne och lite kryp hanns med oxå! Fast jag hann inte städa så mycket då.. Varför sluta mina städplaner alltid så??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar