söndag 18 oktober 2009

Sön 18/10. 5-klubbstävling, spår och lydnad!

Det blev en busy dag idag!

Till klubben för att för en dag, vara fotograf när klubben anordnade 5-klubbs tävling. Kallt men fint väder hade vi. Blev lite stressigt, ville försöka få lite bilder på alla ekipage och på alla moment. Försökte hinna med trots att det tävlades på två platser samtidigt... Men jag tror jag lyckades rätt bra! Sedan hur bilderna blev syns väl sedan när de hamnar på klubbsidan...

          Grattis Kopparberg för den enkla segern! Snyggt!


Helena/Uno, Emme/Quintana, Sara/Viggo, Nina/Lipton

Skippade medlemsmötet och grillningen efter tävlingen. Luppen behövde sova efter att ha varit "barnvakt" på ett 20-års kalas!

Senare lade Lup ett 6-7 hundra meter långt åkerspår med 7 pinnar + slut. Liggtid drygt 1 1/2 timme. Sedan gick vi det tillsammans. Lectra var helt förstörd när vi var på vägen fram till åkern, stackars liten. Hon grät, viftade på svansen helt förtvivlat, skallrade tändern och höll nästan på att hoppa fram i framsätet! Sååå ivrig! Lilla förbaskade älsklingen, jag höll nästan på att gråta en skvätt av kärlek...

Ja, lilla gumman tog alla pinnar så bra idag! Ja, egentligen var det kanske inte så bra för hon åt de där äckliga skitarna som hela åkern tydligen är full av, hela tiden! Så jäkla äckligt. Och jag vet ju aldrig först om det är pinne hon markerar eller om hon äter skiten! När jag väl inser vad hon sysslar med, så skäller jag förstås och hon fortsätter spåra. Men lite extra tid och energi tar det ju. Plus att hon faktiskt går ifrån spåret någon meter för att leta efter det där äckliga. Lectra hittar visserligen tillbaka lätt men ändå! Blir så arg. Och äcklad. Vet inte vad det är för djur för "korvarna" är rätt stora! Större än rävens men ser ungefär ut som deras. Ja, ja. Hon gjorde det hon skulle ändå, hon fixade bara lite extra bonus till sig!

Gick efteråt en extra liten sväng på åkern i kort koppel för att leta "skit". Hittade några högar och Lectra dit direkt. Men se, det fick hon ångra bittert. Den sista vi hittade, vågade hon inte ens titta åt. Fast jag visade på högen. Att jag inte gjort så förut...Ha ha, där fick du, Lectra!

Sen åkte vi hem och tog ett litet lydnadspass när vi ändå var igång! Jag sätter jämt på kopplet och får ta av det igen. Vi behöver ju inte kopplet när vi tränar längre! Så svårt att fatta att vi klarat Ettan!
Körde igenom Tvåans moment. Premiär, jag har inte skrivit så förut. Körde igenom Tvåans... Tyckte det gick bra!
Även fjärren, där hon brukar ha svårt för att sätta sig upp av någon outgrundlig anledning. Men idag grejade Lectra det finfint! Luppen håller på att göra en sådan där Fjärrskylt.. Bra, så kanske vi kan träna med annat folk på riktigt!
Rutan gick oxå bra, även sista skicket när jag gick upp på kullen och skickade henne därifrån. Snett och utför och allt. Hon gick inte direkt in utan stannade framför, men när jag bara väntade så fortsatte hon ända in. Bra gjort, tycker jag!
Krypet glömde jag... Som vanligt!

En bra dag! Det är rätt kul att träna hund. Så länge jag inte MÅSTE...

2 kommentarer: