söndag 11 oktober 2009

Sön 11/10. Analys + spår.

Gissa om hela familjen sov gott inatt! Jag har inte vaknat en enda gång och tänkt på träning eller tävling. Kors! Iofs så var det tävlingen jag tänkte på direkt när jag vaknade men jag sov hela natten.

Jag försökte få till en sammanfattning av tävlingen igår

Ja, första och viktigaste "upptäckten" för mig var att vår lilla groda behöver ha en uppvärmd kropp innan platsliggningen på hösten. Att se och höra henne skallra tänder var ingen höjdare... jag hörde det ända dit jag stod! Det har hon annars bara gjort när hon förstått att vi är på väg att spåra/träna/kasta boll. Men nu måste det ha varit kylan. Eller kan det ha varit en oro??? Nä, då hade hon nog inte legat kvar...
Så det lär vi tänka på när det är kyligt! Jag får se till att hon antingen har täcke på sig eller att vi har sprungit lite. Om det funkar, för på tävlingsplatsen blir hon hopplöst dragig och ska lukta på varenda fläck. Risken finns också att hon blir lite för upphetsad då... Inte bra när man ska ligga still!

En annan sak vi måste träna mer på är Lectras uthållighet i linförighet, ja även generellt på tävling. Hon tappar kontakt och intresse när det inte vankas belöning!  På linf. igår så var hon lite efter mig flera gånger på raksträckorna och i vanliga fall på träning så går hon ALLTID för långt fram. Sackar även efter i svängar och helomvändningar. För belöningsberoende? Måste försöka IGEN med att ge mindre belöningar och att ställa mer krav under längre tid... Vara lite hårdare! Att det ska vara så svårt!

En tredje sak jag tänkte på igår är att jag inte vill berömma moment som hon misslyckas med BARA för att det är tävling. Andra och säkert även jag klappar om och berömmer när hundarna inte alls har gjort rätt. Är helt säker på att de till slut inser att -jaha, på tävling behöver jag inte göra rätt, jag får beröm ändå! Uppmuntran är en annan femma!

Så slutligen: nu tänker jag försöka finslipa några saker under vintern.
1. Tugg ska bort!
2. Farten ska upp!
3. Uthålligheten ska stärkas!

Ja, plus öva in nya moment förstås! Kul. Härligt också att inte behöva tänka på tandvisning längre. Har alltid varit lite orolig för den! Ja, inte för att hon ska bita eller så men att hon ska försöka rygga undan!
--------------------------------------------------------------------------------------

Den här nya dagen har varit så kul för lilla Lectra! Bara gjort det roligt för henne idag. Ja, vi gillar det också!

Åkte först till Kolbron och Luppen lade ett spår på en kilometer med roliga och goda grejer i! Det var kokt ägg, handske, korv, pinnar, kyckling och en klädnypa + slutpinne!

Sedan åkte vi vidare till Dansarbacken och där lade jag själv ett spår som var tänkt att vara ett Apellspår men som "spårade" ur lite! Blev istället 5-6 hundra meter och över en väg och även detta med kyckling + pinne + slutet.

Sedan vallade vi en korridor  på bara 20*8 meter och lade fyra grejer i den. Jag är inte så bra på detta med uppletande men försöker... Sedan släppte vi en taggad Lectra! De första två gick hon bara ut och tog och kom in och satte sig fint och avlämnade. Ser hon dem eller??? Grej nummer tre fick hon leta efter lite grann, kom in med den men då ville hon bara kasta den till mig och springa ut igen. Den sista och fjärde var lite svårare för henne! Fick faktiskt gå in och vara lite uppmuntrande! Då hittade hon den. För mycket med fyra grejer, kanske! Eller kanske bra träna det lite mer ofta?

Liten promenad efter stigarna i naturreservatet och vi kom till en lite läskig bro med otäcka trappsteg. Där ville inte vår fegis gå inte! Men efter lite Cesar Milan-övningar så gick det bra  till slut. Och då vill hon gå upp och ned flera gånger, knäppisen!

Sedan tog vi mitt korta spår. Var beredd på att hålla emot så mycket jag orkade men det gick hur lätt som helst. Jag hann t.o.m se att vi gick precis i mitt spår för jag kände igen svampar! Lectra tog allt snyggt och vägen var det inga problem med att korsa heller. Så kul!

När vi skulle åka iväg till spår nummer två, så ville grodan inte hoppa in i bilen... Hon ville jobba mer förstås!

Lupalas spår fick han själv gå med Lectra och jag gick efter den här gången. Det gick lika bra med det långa spåret. Gick fint och lugnt. För att vara henne alltså! Hon drar förstås men sprang inte! Nosen i backen hela tiden! Ett problem fick gumman... När hon kom till klädnypan så förstod hon inte att det var den som var målet! Hon letade och letade så där fick vi visa henne rätt! Inte bra med nypor alltså! Pinnarna hade tagit slut för Luppen och i brist på annat tog han en sån... Annars tog hon allt så bra så! Samma fart som i första spåret och lika noga. Såklart, det kunde ju ligga gotteburkar, bäst att vara noga!

Efter detta så hoppade Lectra glatt in i bilen och rullade genast ihop sig! Så tillfredställande att se hundar som har jobbat, hur nöjda och trötta de är då!

Åkte inte till träningen i Ludvika idag. Ska inte träna på länge! Ja, inte på ..... En vecka eller så!

That`s  it!

2 kommentarer:

  1. Vet ni att det är varg vid Dansarbacken. Kolla in på www.rovobs.se

    SvaraRadera
  2. Bra sida att hålla lite koll på! Personligen så är jag räddare för älg än för varg. Men jag vill helst inte att Lectra ska stöta på någon varg när hon är lös! Ja, helst inte älg heller...
    Tack , du okända!

    SvaraRadera