måndag 19 oktober 2009

Mån 19/10. Targetsticka.

Inte gjort så mycket idag.

Gömt tennisbollen otaliga gånger på tomten, vilket ju inte är något jobb precis. Förmodligen stinker den bollen så hon känner var den ligger på flera mils avstånd...

Provat lära in kryp med klicker och targetsticka. Bara för att se hur det skulle gå. Targetsticka kan Lectra sedan länge även fast vi inte använt oss av det på evigheter. Men det satt kvar!
Ja, i det här fallet med den här hunden, så betyder klicker och target att man ska skälla... Lectra blev förstås för ivrig. Mer än vanligt. Och jag har jättesvårt att hålla klaffen, också som vanligt! Vill gärna bli -bra, klick, belöning! Liksom en grej till bara. Och efter vad jag har läst mig till, så är kryp ett sådant moment som det helst inte ska finnas något stress i... Hmm, säger jag bara! Jag får prova fler gånger med den där förbaskade klickern i alla fall. Fast det idag gick sämre än vanligt... Men det gör kanske inget att krypkunskapen kommer krypandes sakta!

Googlat om avmaskning eller inte idag. Ännu en sak det råder mycket delade meningar om... En del tycker att det inte finns någon anledning att avmaska om hunden inte bevisligen har mask. Och det låter vettigt! Och andra  tycker att om hunden äter vilda djurs avföring (det gör ju Lectra...) så ska man absolut avmaska. Och det låter också vettigt! Fast apotekets mening är att man INTE ska göra det i onödan och då låter det ju bra med tanke på att de borde vilja SÄLJA???

Lika svårt att bestämma mig för vilket när det gäller det här, som om detta med bacon-feber vaccin... Ska jag vaccinera mig eller inte... För eller emot?

Vad skönt det vore om man slapp tänka så mycket på allt jämt och bara fick order att lyda! Eller inte?!

2 kommentarer:

  1. Är ju lite otäckt nu i och med att de har hittats en död räv i sverige som hade Fransk Hjärtmask. Jag har bara avmaskat Elice när jag har sett att hon har ätit nått snusk som tex. en död mus eller så. Men just det där med hjärtmasken vet jag inte hur det smittar, om det kan smitta via individens avföring eller inte. Jag tor att man hur som skulle vara lite försiktig så hundarna inte går fram till döda vilda djur i skogen. Stod om det på skk.se tror jag det var.

    SvaraRadera
  2. Ja, usch ja! Sånt vill vi inte ha i Svedala!

    SvaraRadera