söndag 15 november 2009

Sön 15/11. Spår.

Åh, vilken myskväll vi hade igår med Camilla och Ole! Åt en massa gott b.la. efterätten Gino. Oootroligt mumsigt. Hade glömt jordgubbarna tyvärr. Men smaskens ändå. Lectra tyckte också om det, isynnerhet glassen. Men även all frukt. Utom apelsinen... yipppie! Det FINNS något hon ratar, nämligen citrusfrukter. Hon gör så gott hon kan, tuggar frenetiskt på bitarna men de åker till slut ut ändå. Fast hon så gärna vill!


Jag vet inte inte om Lectra hade så värst kul när vi hade mys med Yatzy blandat med ordkunskap och fnitter?!  


Sedan blev Lectra jättesur när jag tvingade ner henne från soffan. Hon trodde inte jag menade allvar så hon gjorde sig tung och slapp.. Hjälpte inte ett dugg, ned åkte hon och då smög hon upp på övervåningen. Vi fick inte ens ett gonatt slick... Surpuppan!


Bestämde idag efter samråd med Ann-Britt att vi skippar Grängesbergsträning idag och umgås med våra tvåbenta familjemedlemmar ! Ska träffas i veckan istället.


Millan lånade bilen en snabbis för att hälsa på en 13-dagar ung bebis. (åh, vad orättvist...) Och under tiden drabbades jag av dåligt hundsamvete. Lectra behöver aktiveras ju... Så med en bil som är ute och åker och en Husse som inte blev friskare av fisketuren igår (strange?) fick jag gå ut själv och lägga spår i "vår" skog. Jag försökte hålla mig ifrån stigarna och gick lite överallt. Lade 5 pinnar och slut. Blev  800 meter långt (stegräknaren användes) och fick ligga ca 90 minuter. Känns himla skumt att gå utan hund i skogen... gillar det inte riktigt. Ni vet, älgar, vargar och björnar... Men jag överlevde den här gången också!


Spåret visade sig vara för svårt idag... hon snurrade och tappade bort det rätt ofta. Efter lite snurr så hittade hon det men jobba hårt fick hon idag! Så jag kanske faktiskt borde låta bli att lägga däruppe. Jag vet ju att det går mycket folk med hundar och även folk som motionerar överallt där + alla dessa djur som bor där. Eller ska jag se det som bra störning? Hon tog sig iaf runt spåret och missade bara en liten pinne och tog sig till slutpinnen. Bra gjort, tycker jag!
Men häftigast av allt är iaf att hon alltid fattar, när jobbet är klart. Som en annan hund efteråt, liksom bara nöjd och går lugnt och stilla. Nåja... Ska kanske inte överdriva. Men allt är relativt!


Ska vara hemma från jobbet måndag och tisdag, måste försöka få min svanskota att bli bättre... Som tur är har jag inga som helst problem med att gå! Allt jag gör med Lectra går rätt smärtfritt. Tack vare att hon är så pass hög. Det är framåtböjningar med samtidiga tunga armrörelser som inte fungar så bra. Så vi får alltså inte skaffa en för låg vovve... Ja, man kan ju iofs hala upp en liten vovve i kopplet när man ska korra den. Eller?
Ja, jag ska hur som helst försöka tjata till mig en röntgen av ryggen nästa gång jag får ordentligt ont... Så jag verkligen får svart på vitt att det är själva skelettet som är trasigt. Det sägs att man kan operera bort svanstippen men att man inte kan garantera att det blir bättre. Och hur skulle det bli med Lectra om jag skulle behöva vara i stillhet i evigheter kanske??? Det är tyvärr sedan vi skaffade Lectra som jag inte varit riktigt bra, tror jag... Ändå så håller jag igång mycket mer nu med promenader. Eller kan min ökade vikt spela in, kanske?? Vill inte tro att det skulle vara Lectras fel... Men förr hade jag ont ungefär två ggr per år och nu går det knappt en månad mellan gångerna... Och det går dessutom inte över helt emellan.. Inte kul!
Sorry för gnället.

Fått en stor säck med foder av Millans svärmor. Får prova lite försiktigt, men Lectra har en bra mage numera! Peppar, peppar!
Förstås tyckte matvraket om smaken på detta också. Tror inte det finns något foder som inte faller henne på läppen... Vi har provat många foder nu och vi har aldrig märkt någon skillnad på Lectra. Vare sig på päls, hud eller annat med själva hälsan. Men däremot så blir det rätt stor skillnad på avfallskvantiteten... Och även kvaliteten på densamma... Lagom är ju bäst! Får se hur det blir med detta foder. Det var Eukanuba vi fick nu och det har vi inte prövat förr.  Det är annars en riktigt het fråga, detta med foder... Och en djungel av sorter och åsikter! Återkommer förmodligen om detta.

Måste tänka över hur jag vill ha det med bloggandet egentligen... Blir mer och mer annat som inte har med Lectra att göra. Och det skulle bara handla om vårt hunderiliv, ju...




2 kommentarer:

  1. Det är roligt att läsa om annat än hundlivet också!:)
    Vad ni är duktiga på att komma ut och spåra! Själv är jag alldeles för dålig på det...*skäms* Ska försöka att ge mig ut med stjärnorna imorgon. Har inte lagt så långa spår åt Lara än, men jag jag ska försöka att börja göra det nu. Jag siktar ju mycket högre än appellen...;)

    Hälsningar Therese

    SvaraRadera
  2. Therese! Själv tycker jag faktiskt att spåret är mycket roligare än lydnaden... Hmm... Och jag tror att våra systrar har nos för det oxå!
    Ja, sikta på stjärnorna du! Då kommer ni långt! Dobbar kan!

    SvaraRadera