fredag 13 november 2009

Fre 13/11. Lite träning.

Det har blivit mycket lek med andra hundar för Lectra den här veckan, nästan varje dag. Och varje gång så tänker jag att hon bara MÅSTE få en sambohund! Men jag har bestämt att vi ska vänta tills Lectra blir lite äldre och så får det bli!

Förresten kommer jag aldrig att kunna bestämma mig för vilken ras... Men det lutar kanske åt att skaffa en lite lättare ras! Alltså tyngdmässigt... Men vi är förstås två som ska tycka till! Och dobbisar är ju egentligen den perfekta hunden!

Ja, även idag efter morgonpromenaden blev det lek med labben Rocky. Synd bara att han inte orkar så länge...Men nu var grannens Leonberger inte hemma så nu gick det bra att busa med Lectra igen.

På eftermiddagen fick Lectra följa med förkylda Husse till Klotsjön för att kolla till båten lite. Av någon konstig och outgrundlig anledning så vågar Luppen släppa Lectra lös där under tiden han håller på med båten?!  Men aldrig annars. Men så är han en konstig prick också (han med). Jag skulle vara mer rädd för att Lectra skulle sticka där uppe i urskogen än häromkring... Men vi har alla våra olika nojjor!

Efter det så blev det boll med bollkastaren i Tallheden.

Och stackars Lectra kom hem och blev direkt utdragen på tomten för lite lydnad! Först ute märkte jag att hon fortfarande var lite flåsig. Ja, villig var hon i af, så vi körde lite av varje. Hmm, Ann-Britt, jag vet! Men jag lovar att jag inte kör hela momenten i ett sträck men vi lär ju underhålla det gumman kan! Vill inte behöva börja om från början till våren...

Det gick rätt bra, det mesta idag. Rutan med gravljus istället för koner gick kanske inte lika bra som vanligt... Lata jag orkade inte gå ner i källaren för att hämta konerna... Men ut går hon i alla fall! Mitten är det lite si och så med! Jag skulle behöva se lite mer när andra tränar Rutan. Eller åtminstone få höra av andra hur mycket man ska lägga just på "mitten".

Kryp. Ja, Lectra vet iaf vad det är nu. Tror jag. Men hon blandar dock ofta ihop det med paddskutt... Det bara dunsar i backen! Svårt att korrigera och få det rätt när jag tycker det ser så kul ut...

Om vi är pigga i morgon bitti så kanske vi hinner lägga något spår innan storasyster Camilla kommer. Åh, vad lycklig Lectra kommer att bli över att få träffa henne! Och jag med!

Ha de!

3 kommentarer:

  1. Angelica med jyckar13 november 2009 kl. 21:21

    Hej,
    Jag brukar lägga en musmatta som target i bakre delen av rutan, för på tävling kan det hända att dom inte går in lika långt som dom brukar och då kanske dom ändå kommer in i mitten så att säga.Sen har jag lärt Elice backa på kommando så om hon skulle stanna för tidigt kan jag dirigera in henne i rutan så att vi inte nollar momentet i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Tja, Angelica! Tack för tipset, alltid kul med nya! Att "backa" in henne går inte för hon vänder sig inte om. Inte helt iaf!
    Nä, nollor gillar vi inte!
    Går allt bra med bebis Polly och Elice?
    Må gott!

    SvaraRadera
  3. Angelica med jyckar14 november 2009 kl. 13:11

    Tjena tjena, ok, men om ni brukar träna med klicker så prova med en target.Elice fick upp mera fart till rutan när hon fick ett tydligt mål att springa till. Lilla Polly har en väldig kärlek till att vara ute, vilket är jätteskojj men hon har tyvärr dragit på sig en urinvägsinfektion och äter meducin. Men om några dagar hoppas vi att hon är pigg och kry igen :)

    SvaraRadera