onsdag 11 november 2009

Ons 11/11. Dag i skogen!


En toppen dag i skogen!

Ann-Britt och Riva kom hem och hämtade oss för en rolig uppletar och -sökträning i vår skog. Tog bilen en liten bit upp. Kändes konstigt att åka BIL dit...

Jag var rätt nervös att Lectra skulle sticka när vi var i vår skog... Det har ju hänt! Ann-Britt påstår att jag måste lita på Lectra mer... Det fattar jag men jag är lite nojjig... Ser framför mig hur den farliga Lectra springer skällande fram till någon hundrädd som är ute och går,  med resultat att de blir rädda och anmäler oss! Såna tankar har jag förutom att jag är rädd att hon ska vara borta i flera timmar och kanske trilla ned i något av alla gruvhål vi har i trakten! Usch, vad otäckt.

Vi började med uppletande. Två korridorer åt motsatta håll. Lade inte bara våra egna grejer för att det inte ska bli för välkänt för dem. Lectra startade medan Riva var i bilen. Inga problem alls! Ser som vanligt ut som om hon bara går ut och hämtar. Fick lite fler tips om hur Matte ska ta emot och berömma på ett bättre sätt. Lectra sköter sig ju hur bra som helst, isynnerhet om jag gör bättre ifrån mig och inte hakar upp mig på "tävlingstänk". Lectra vill så jättegärna jobba, gumman!

Sen var det Rivas tur. Och Lectra fick sitt uppbunden vid ett träd under tiden. Vilket inte var så kul för henne, förstås! Det är hon inte van vid. Pep mest hela tiden. Så ivrig att få leta så det bara röck i henne när Ann-Britt sa LETA till Riva.
Riva hade lite problem med att hon släpper grejen direkt när Ann-Britt berömde under tillbakagången (finns det säkert ett annat bättre ord för?) så hon fick försöka hålla klaffen! Hmm, samma som för mig, jag låter munnen tjata alldeles för mycket.... Fast jag är värre! När Ann-Britt var tyst så kom Riva in med grejerna mycket bättre! Kul när man kommer på lösningar.

När även Riva jobbat klart var jag tvungen att låta Lectra få ett skick till för att hon skulle få jobba helt enkelt. Hon var sååå sugen! Använde denna gång Ann-Britts grej, en hård plånbok. I detta skick så gick hon rätt på men tog inte med sig den,  förrän efter ett par försök. Vet inte varför men det verkade vara just den grejen! Så vi får kanske öva på fler hårda grejer? Luktar de kanske mindre än äckliga gamla "döda" tomma nallar?? Ja, hon tog den till slut iaf.

Sedan gjorde vi lite sökrulle-övningar. Jag är ju inte så inne på det här med sök men som aktivering så är det jättebra. Lectra är med på allt, hon! Ann-Britt tänker däremot satsa på sök så vi får lite gratis från henne. 
Så idag har då alltså Lectra för första gången sett och hållit i sökrullar. Första gångerna så  fattade hon inte vad hon skulle göra med dem men poletten föll ned till slut och då blev det lätt och skoj! 
Riva är jätteduktig och så ivrig så det är inte klokt! Ja, Lectra med förstås.

Efter detta så blev det lite mer riktiga sök-övningar för Riva och jag fick gå och gömma mig ett par gånger. Inga problem för Riva även om hon fick upp mitt spår först. Fast jag gått en  runda innan jag gömde mig...

Vi provade med Lectra, gick också bra. Men jag undrar som vanligt om hon SÖKER eller bara LETAR och sedan hittar med synen... Tror inte hon söker med nosen... Hmm , kan man överhuvud taget få veta det? Och det spelar kanske ingen roll så länge hon gör det hon ska?? Alltså hitta personen!

Hur som helst! Vi var ute i skogen i två och en halv timme och hade det så otroligt kul! Lectra och Riva fick förstås också leka tillsammans och de går så jättebra ihop! Riva kunde idag t.om. springa förbi Ann-Britt i leken utan att bry sig om Matte! Det tar sig!

När vi kom hem var Lectra helt slut... när Husse gick till jobbet så lade hon sig i soffan och slocknade!
Och något hände som är sjukt olikt Lectra!Jag gjorde i ordning "frukost" till mig (kl 13.30), satte mig på soffan mittemot Lectra och vårt matvrak lyfte bara huvudet och nosade i luften EN GÅNG! Sen slängde hon ned nosen och fortsatte sova!!!! Hon brydde sig inte om de goda salamimackorna!  Samma hund som kommer ned mitt i natten om vi då går i kylskåpet eller försöker öppna en banan eller äta ett äpple. Tur jag visste vad vi gjort annars hade jag behövt åka till djursjukhuset med en dödssjuk hund... Det tog hårt på krafterna att både få jobba med nya saker och att få stå uppbunden när Riva jobbade. Härligt med trött och tillfredställd hund.

Tänk alla hundar som inte får jobba alls... Å andra sidan så har alla hundar jag känt, alltid fått nöja sig med vardagslydnad och promenader. De vet ju inte bättre, folk... att det är så roligt även för oss människor!

Lectras mamma jobbar hårt! SUCH Korad S(drag)CH LP1 Sph II Folkare's Iris-Insight


Mamma Iris har hittat något kul!


Vera (Veruska van't Sabbatsveld, FIUCH INTUCH LPI LPII S BCH SUCH SV-02
Rasmästare 2007) i snyggaste krypet! Tänk om vi...


Oj, oj, oj vad mycket problem vi troligen hade fått, om Lectra inte fått jobba sedan "valpben"... Understimulerade hundar är ju inte direkt kul...

Nu blir det inget mer jobb för Lectra idag. Nu har Matte också lite jobb att sköta härhemma. Inte lika kul, men sånt som måste göras...

På kvällisen gick vi uppe vid gruvorna och Lectra hittade något som jag tror var mänskligt avskräde... Mycket gott, tydligen. Tyckte inte jag...
Hem och borstade tänderna på henne ordentligt med tandkräm  o allt! Min tanke var från början att jag skulle borsta tänderna regelbundet men det blir inte av... Synd, för hon står nästan still, protesterar inte så värst! 

Kryp hemma med päron som belöning, funkar fint det med. Blev mycket köttbullar i skogen idag. Kanske dags för en vägning...

TACK FÖR IDAG, ANN-BRITT! SKOJIGT SOM ALLTID.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar