lördag 28 november 2009

Lör 28/11. Mallig Matte!


TREVLIG FÖRSTA ADVENT!



Oj oj oj, vilken duktig hund Lectra är! Hon har verkligen nosen med sig! Tack, vem det nu var som "lurade" in oss på det här med SPÅR! Tror det var vår kära uppfödare, Bettan! http://www.kennelinsight.com/

Åkte till Galgbacken och där lade jag ett spår på 800 meter och med 6 små + slutet. Spåret korsade två vägar och gick även över ett kalhygge. Rätt många vinklar, tror det blev 5 stycken tvära. Det fick ligga 100 minuter. Sedan drog Lectra iväg som en skållad råtta! Som vanligt.Det var väl också nästan det enda felet  hon gjorde... För fort! Väldigt jobbigt att hänga på, visst försöker jag bromsa men det är inte så lätt när jag försöker hålla mig på benen i den hala mossan... Hur som helst, hon gick i spårkärnan hela tiden.Det är så kul när jag ser att hon verkligen går mitt i spåret, och att  jag känner igen mig hela tiden. Verkligen mitt i mina fotspår! Slutar aldrig att faccineras över att de är så duktiga, hundarna!
Vår STAR tog alla pinnarna hur lätt som helst, vägarna var nemas problemas och faktiskt hade hon nosen rätt mycket i backen! Såg ut som om Lectra trodde att spåret var slut när vi kom ut på vägen den andra gången och hon stannade till. Men när jag också bara stannade utan att säga något fortsatte hon bara på andra sidan vägen!  Slutpinnen inte heller några problem. Fast för mycket tugg på alla pinnarna. Försöka med sittmarkering kanske?
Så himla kul att gå spår med henne! Tycker både vi och Lectra.

Efteråt fick hon springa lös medans  vi plockade mossa till Advent. Precis där vi plockade mossan, satt det en nypa vid vägen. Var det en vägvisning för någon annan, till mossan??? Det såg så ut. Ja, vi tog förstås inte allt! Och nypan lämnade vi kvar.

Kastade boll med bollkastaren i skogen också. Då blir Lectra så ivrig och sticker iväg för tidigt så hon hinner inte se vart bollen hamnar. Då får hon leta läänge för skogen är stor! Men hon springer där så glatt och letar med svansen viftande som på en helikopter! Kul, kul!

Sedan hem och Lectra slocknade i soffan. Nöjd och belåten!  

Hittade en dobbefilm till! Framför sådana filmer kan jag verkligen fastna.


Vilken härlig ras vi har! Hmm, det är frågan om vi verkligen kan välja någon annan ras...
Har inte kollat upp vad det är för tävling, (kanske något test?)  men det är så kul att se likheterna mellan hunden på filmen och Lectra! Filmhunden är kuperad och jag tycker faktiskt inte att det är så fint längre... Fast visst är "ansiktet" otroligt tjusigt utan öron... Men själva öronkuperingen ser bra onaturligt ut. Tycker jag! Jag föredrar Lectras stora Dumbo-öron. Fladdrar så härligt när hon ruskar på sig!


Roligt att se att filmhunden inte kan låta bli att nosa under tävling.... att den också är lite dobbestudsig, inte alltid kan låta bli att hoppa, men jag kan också se att vi också, kan få det att se ut som på filmen.
Med massor av godis visserligen och inte under så lång tid men ändå! Sådan kontakt har vi med! Ibland iaf!
Roliga moment med "folk och hund"-möten och även att någon okänd kan gå nära hunden. Sådant som man faktiskt har nytta av även i RL!

Gjort världens klipp idag! Hoppade in i tygaffären och skulle leta efter några julgardiner. Som inte har något rött i tyget. Fanns förstås inte! Jag hade velat ha något vitt med invävda vita, beige eller några andra ljusa hjärtan eller något annat juligt. Vet precis hur tyget ser ut i skallen. Att ingen har designat det??? Ja, jag fick titta runt och leta efter något annat diskret juligt istället. Hittade till slut något som var rätt fint,  vit botten och med fina, rätt diskreta röda och beige ljus på. Röd prislapp också = 98 kr/meter. Fast inte tycker jag det är så jättebilligt?! Men jag slog till! Snälla ägarinnan tyckte dock att eftersom jag tog slut på hela rullen och lät henne slippa stå där med bara lite kvar så skulle jag få det hela ännu billigare! Jag behövde bara betala 25 spänn/meter!!! En rabatt på 75% på ett redan rött pris! Yippie, vilken förbaskad röta jag har nuförtiden!
Betalade glatt och gick ut ur affären!

Gick mot bilen och DÅ KOM JAG IHÅG! Jag har lovat mig själv att inte sy fler gardiner själv... Är inte så himla duktig på det och maskinen krånglar alltid och vi har faktiskt råd att köpa färdiga! Men jag glömmer bort det hela tiden. Eller så finns sparsamheten kvar från min "fattiga" era! Ensamstående, arbetslös tvåbarnsmor... Say no more!

Så nu har jag inte tid med det här längre! Nu ska det sys, sväras, svettas över symaskinen en låång tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar