onsdag 9 september 2009

Promenad, lydn + upplet

Dagen började med att jag anmälde och betalade oss till två tävlingar till! Hade faktiskt tänkt strunta i att försöka få ett sista förstapris i år.Tänkte spara det till våren men kom på andra tankar! Min plan har ju hela tiden varit att få ett LP1 och att klara Appellen i år. Sedan när det gått sämre och sämre och iomd tyckt det blivit tråkigare och att dessutom Platsen blivit strulig så kändes det bäst! MEN! Jag har rätt svårt att ge upp...

Så nu är det anmält till både Kopparberg och Nora, samma helg! Det är väl själva den om det inte ska gå vägen någon av dagarna...

Kopparberg??? Ja, jag vet tydligen inte mitt eget bästa... Men då har vi Nora som reserv iaf!

Borde träna med tält... Att gå linförighet och ffg mellan dem hade inte Lectra lätt för.

Undrar om vi hade skött oss bättre om tävlingen hade varit idag? Jag är nämligen DOPAD!!! Har sedan i söndags använt BACK ON TRACK på mitt onda knä!!! Tänk att hundar inte får tävla med deras produkter...

Har ångrat mig med protokollen också. Såklart jag ska fixa in dem på bloggen vad det lider! Mottot för min blogg är ju "sanningen och inget annat än sanningen". Så skämmas får jag väl göra offentligt då.

På promenaden idag smög jag faktiskt in lite av varje; gick till Trekanten och övade lite platsliggn med Lectras rygg mot trafiken och med godis på marken en bit framför. Gick bara ut i kopplets längd. Lectra blev lite orolig men jag gjorde det lätt och roligt för henne så det gick bra. Fast det var vägarbetare strax intill och bilar bakom ryggen!
Sedan gick vi till Malmtorget (med arbetare även där) och tränade lite kontakt i linf, Plats även där fast med långlina, några ställande och läggande. Vår lilla stjärna har allt lite svårighet med koncentrationen när det är liv och rörelse. Typiskt dobbar! Men jag måste försöka hålla på så här ett tag! Och min tanke är också att jag ska fånga folk med hundar och övertala dem att hjälpa mig med Platsen. Ett stort ABER bara. Ser inte en hund när vi är ute... Går ALLA den tråkiga Finnhytterundan???

Slutade med lite lek och sedan gick vi långpromenad. I en riktigt älgflugeskog. Usch!
Tycker de är otäckare än fästingar...

Lyckades med konststycket att hitta vardera en näve av både gula kantisar och trattisar! På två timmar... Wow!

Åkte sedan till klubben för att kika lite på valpkursen. Närmare 15 st, tror jag! Kul! Visst blir man lite sugen på en färsking...

Gjorde ett upplet på plan nedanför klubben med fyra grejer. Släppte Lectra och tjohej, vad spring i benen hon hade! Tänkte att det inte skulle funka men med lite korrigeringar när hon gick utanför eller var på väg efter något vilt eller vad det nu var, så lugnade hon sig till slut. Tog tennisbollen lätt och kom in med, såg som vanligt inte ens att hon letade! Inte nästa grej heller men in kom den. Sedan började hon faktiskt jobba med låg nos och inte bara med benen med grej nummer tre. Snyggt! Sedan fick hon lite problem med den fjärde fast hon faktiskt letade. Jag försökte skicka henne men tror inte hon fattar det ännu.. Att hon ska leta åt det hållet jag skickar henne. Eller rättare sagt, jag vet inte hur jag ska lära in det. Får plugga lite på det! Jag gick in åt det hållet den sista låg och visade Lectra den riktningen och då hittade hon den. Som vanligt kanske vi skulle gjort det lättare och inte haft fyra saker... Fast å andra sidan så fattar hon inte när hon misslyckats! Utan tycker det är kul ändå.

Vid det laget hade Lars-Göran och Cain kommit ned och då fick Lectra och Cain leka en stund. Ränna runt på planen där och emellanåt leta lite utkastat godis. Ser så kul ut när de båda två, med viftande svansar letar. Svansarna går liksom runt på ett annat sätt än vanliga svansvift!

En härlig dag har vi haft!

2 kommentarer:

  1. EVA! Kan du inte skriva ett inlägg varför ni har godis framför näsan på Lectra vid platsen, fattar inet varför ? :)

    SvaraRadera
  2. Hemligt uppfödartips! Nädå, men det får vi ta någon annan dag. Orkar inte just nu, ska iväg på krismöte på jobbet!

    SvaraRadera