onsdag 23 september 2009

Pluggar Kryp!


Här går det undan!


Idag har jag googlat om inlärning av KRYP och även kollat i alla mina böcker. Verkar som alltid, finnas en miljon olika sätt att lära in detta moment... Väldigt lätt för en nybörjare att välja! Jag får försöka  sätta ihop några till ett som jag tycker låter vettigt och som ett sätt som jag kanske klarar av... provade på skoj och jag vet inte, men framåt kom Lectra. Men som vanligt så gör hon allt så våldsamt! Här gäller det nog att skynda långsamt!

Nytt PM idag, den här gången från Nora. 15 hundar i vår klass... 24 totalt! Så då får vi hoppas vi klarar det dagen innan i Kopparberg. Tar lite för lång tid för min smak med så många...

Åkte till klubben idag igen! Idag gick vi som vanligt igenom hela Ettan och framförgående. Vilken skillnad det är på resultatet när jag har varit ledig hela dagen och vi har umgåtts! Lite annorlunda energi på Matte då! Och då blir Lectra förstås också piggare!

Ettan går som vanligt jättebra på träning! Vi försöker främst träna in lite mer fart på inkallande, hopp och apportering. Och så försöker jag förstås bli bättre på linförighet, men där vet jag egentligen inte HUR jag ska göra för att det ska bli bättre... Men jag harvar på, så gott jag kan!

Men jag vet inte vad det är med Lectra, hon nyser och hon fnyser väldigt ofta på plan nuförtiden! Är hon allergisk mot gräs??? Hade hon spårat sämre skulle jag misstänka noskvalster, men efter vad jag förstår så ska luktsinnet försämras då?!

Idag var hon lite rolig, när jag korrigerade henne för tappad kontakt i linförigheten så kompenserade hon det med att titta upp så mycket så hon missade mig helt! Hon sträckte upp huvudet så nosen stack rakt upp i luften istället... Nästan bakåt. Hon är så tokig, vår lilla tjej! Och udda! Igår vid klubben så satte grodan sig mitt i en liten slänt precis bredvid där vi satt och pratade. Med ryggen mot oss alla och där satt hon och vred på huvudet bakåt för att kunna se oss alla! Väääldigt onödigt och dumt...
Ibland kan man ju undra om dobberman verkligen ska vara nummer 5 på IQ-listan... Kanske det är nedifrån de menar? Nä, såklart inte! De är ju vackrast, smartast, roligast, lydigast, snabbast och helt enkelt underbara!!!! 

Körde även ffg också som vanligt och idag ville hon galoppera ut på FÖRE med efterföljande ryck i kopplet. Gjorde inget åt det, det var säkert pga fartövningarna innan! Annars gick det som vanligt jättebra (på träning), t.o.m. fast det kom någon som gick med gåstavar just då.

Körde Rutan med spårlinan som gräns och jag tyckte det gick riktigt bra! Gjorde från alla håll och från olika sträckor. Men jag är rädd att det ska bli som vanligt, 50-50% chans att det ska bli rätt...Som allt annat!

Fjärren är absolut något som Lectra varannan gång gör super duktigt och varannan gång förstår hon inte ordet sitt...

Inkallande med ställande funkar rätt bra. Prövade även inkallande med både ställande och läggande, och det gick också bra!

Slutligen provade vi lite kryp! Vi tycker iaf att det är kul just nu! Men förmodligen måste jag sakta ned inlärningen och ta isär momentet i flera delar och inte ha så förbaskat bråttom.. Att sluta när något går bra har jag lite svårt för och då får jag förstås bakslag... Men lyckades sluta när det gick bra iaf.  Ska försöka ta det lite sakta och vänta med att sätta namn på momentet.  Att ha bråttom med Lectra funkar inte och det håller jag på att lära mig...  Och vi har hela vintern på oss!

När vi så  hade tränat och gjort en massa ärenden på byn så åkte vi hem igen. Och då blev Lectra fullkomligt galen av energi! Det kom någon förbi med lös vovve och Lectra sprang som om hon vore en galen vakthund, skällde och ylade om vartannat. Men när de gick fram och pratade med Lectra så visade hon sitt rätta jag, och gnällde och gjorde lekinviter och viftade på svansen så vi trodde den skulle flyga iväg! De sade: -Kors vilken himla energi hon har!

Så det var bara att ta fram bollkastaren och försöka göra slut på den energin! Passade på att försöka få farten på bild! Inte så lätt precis...

Och, jestanes! Vad mycket jag har skrivit... Nu får det vara nog!

2 kommentarer:

  1. Vad duktiga och flitiga ni är! De säger att det är svårt att lära in kryp, men jag tyckte att det var rätt enkelt med Miro. Har den inställningen att det går lika lätt med Lara. Få se om det hjälper...:)

    T och Lara

    SvaraRadera
  2. Hmm, undrar om det inte bara är hopp som jag har tyckt varit LÄTT att lära in... Suck! Erfarenhet köpes dyrt! Gissa om jag har träningsvärk i låren idag efter krypet igår?! Tänk om stackars Lectra har det... De måste väl oxå kunna få ont av ovana rörelser...

    SvaraRadera