lördag 5 september 2009

Avesta + otrygg hund??





Gick åt helskotta igen... Vi har nog lyckats få en otrygg hund vid platsliggningen.Tyvärr! Det går sämre och sämre ju! Kan det faktiskt vara det där lilla gruffet vid klubben precis innan Hällefors??? Idag hade jag kontakt vid läggandet (även om hon var helhispig hela tiden) Hon lade sig, nosade lite, tittade sig omkring och sedan smög Lectra-gumman upp och smög försiktigt iväg till Matte. Satte sig fint fot och skämdes. I ungefär tre röda sekunder! Sen skulle det hälsas på domare en sväng och sedan tyckte fröken att det fick räcka! Och försökte smita iväg... som tur var fick jag stopp på henne och hon fick allt snällt ligga tiden ut.Det var en plaskblöt gräsmatta, där de naturligtvis fick lägga sig ned där det var som blötast! Men jag tror inte enbart på den förklaringen för jag hade lagt henne många gånger precis innan utan problem och hon lade sig sedan på lydnaden med.
Nä, jag tror hon är osäker helt enkelt... hon ser väldigt skamsen ut. Inte som typiska dobbe-spel! Det är inte "spring i benen-olydnad"! Eller lurar hon mig??? Ren olydnad???

En jätte-usel linförighet på det där hon t.o.m småbet mig i händerna och ville ha igång mig... En valpfason hon tagit upp igen den här veckan... Så kul med hund som utvecklas baklänges... Å andra sidan får jag en valp i huset igen snart om hon bara krymper kroppsligt också! Då kan jag börja om från början UTAN nybörjarfelen!
Annars var det ungefär som vanligt. Tror vi hade fått en första placering om hon legat. Hmm, såg ni OM:et??? Har snart en pärm med resultat som ser likadana ut med den skillnaden att linförigheten blir sämre och sämre... Tjo ho, vad kul!

Får väl börja om från början med Platsträningen...Fick lite nya tips från Avesta. Från tjejen med Malle-valpen som vi träffade på Bettans valpträff. Attans, jag vet inte vad hon heter! Får köra kvälls- och nattpass tills tävlingen i morrn...Nä, men jag får väl ta en paus efter morgondagen, kanske.... Åh, jag som så gärna ville få LP1 och fixa apellen i år!

Annars var det en bra tävling, där Ettan fick börja! Gillar jag! Prisutdelning efter tvåan och före Eliten.

Det var bara fyra hundar i vår klass så vi fick en tredjeplacering och en liten grunka för det iaf!

Lectra var inte så lugn idag utan nosade och spårade och drog mest hela tiden. Inte en bra dag.

Ingemar Elfström var domare och det visste jag inte. Däremot skulle han varit domare för oss i morrn men nu blir det Pirjo istället, tydligen! Ja, jag kommer att vara så nervös så det kvittar vem som är domare. Och nu när jag dessutom får vara orolig för Platsen så... Men vill inte avstå! Kanske tryggare för henne på hemmaplan!

Sedan åkte vi hemåt och åkte raka vägen och lade ett spår så jag förhoppningsvis kunde få ut något positivt av den här dagen!

Vi stötte på några bärplockare precis mitt ibland alla spåren och jag tänkte vara snäll och varna dem lite om morgondagen! Att det skulle vara spårtävling och fullt med hundar och att det var därför det var en massa i nypor i skogen. Hmm, det föll INTE i god jord... En gammal surkart var det som bara mumlade jaha! Det gör jag aldrig om!

Vi lade igen på den där jobbiga platsen vi lade sist på men den här gången gick inte Luppen efter. Inte för att det spelar någon roll, Lectra bryr sig inte ett skvatt om något annat än spåret. Inga problem idag heller. Men ännu fortare än sist så jag ramlade på knäna ett par gånger. Himla tur man inte hamnar på något vasst... Inte så lätt att hålla emot heller när det går brant utför.

Sist på dagen efter några timmars deppande (nädå, nu börjar jag bli van!) så åkte vi till klubben för lite platsträning m.m. Annelie förbarmade sig över mig och passade på att träna bl.a. lite hopp med Eddie. Vi började med att Lectra och Cain fick springa runt o leka och sedan byttes Cain av mot Eddie. Bråda tider för Lectra! De leker så bra med Lectra och det är jättekul att se! Mycket svansviftningar och nosgullande mellan dem. Så sött!

Körde lite ffg, liite linf, hopp och sedan försökte jag mig på det där tipset från Avesta. Lade ner Lectra med mig bredvid och korv en bit framför. Sedan gick Annelie med Eddie runt oss och jag gick längre och längre ifrån med mycket beröm under tiden och så gjorde vi lite svårare vartefter. Även Michael kom och strosade runt oss. Sedan så gav JAG Lectra korven, hon fick inte springa och ta själv! Allt gick bra. Hoppas inte hon blev förvirrad bara. Körde sedan en riktig med Lectra i mitten. När jag gått tillbaka och satt bredvid henne och väntade på de andra så rörde jag ena armen bakom Lectra med min nya, prasslande jacka och då vart vår lilla tjej rädd och reste sig snabbt. Och därmed Eddie också! Fan! Bra för Annelie för hon fick ju korrigera Eddie men klantigt av mig.. De lade sig snabbt ned och Lectras tid var ju slut någon minut innan men ändå. Sedan lite mer lek med Cain och sedan hemfärd med en trött Matte, trött hund och en något piggare Husse. (Han hade minsann hunnit sova lite på dagen...)

Nu får det gå som det vill i morgon, orkar inte tänka på det ens. Men snälla, snälla kan inte Lectra ligga still. Resten kan få gå åt pipan men inte Platsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar