söndag 28 februari 2010

Sön 28/2. Lectra på jobbet!


Hussehelg för Lectra! Bara lek och tjosan för hela slanten. Vete sjutton om Luppen ställer några som helst krav på Lectra när jag jobbar...

Promenader och  frisbee som vanligt.

Men idag så gick de  faktiskt ut på en pulkapromenad. Men Lupala tyckte det var svårt att få Lectra att gå framåt utan att han gick bredvid. Så han satte på henne kopplet som vanligt och fick igång henne genom att går bredvid henne.
Kan ju ha med ovanstående "kravfrihet" som han gärna praktiserar...
Men , men huvudsaken att hon drog iaf!

Sedan efter att ha läst Theresès och Merlins äventyr ( http://my.opera.com/Laraquila/blog/ ) så blev jag inspirerad och tog med mig filt och Lectras middag till jobbet på den delade turens kvällspass. Senare kom Luppen med Lectra så hon inte skulle behöva vara där så himla länge. Hon brukar vara lite orolig när de bara hälsat på mig förut på jobbet.
Men idag så passade vi in så hon kom när vi ändå skulle fika. Luppen fick knata hem utan hund, han! Och dessutom så fick hon middagen nästan direkt plus en hel kroppkaka till efterrätt. Mer behövs inte för att stället ska duga...
Sedan jobbade jag lite lugnt och Lectra fick gå lös på avdelningen. Alltså inte "GÅ LÖS PÅ" så, men ni fattar?! Hon gick oftast efter mig men rätt som det var, så var hon någon annanstans och hälsade på någon patient (kollade om de hade nåt gott...) eller gick bara och strosade (kollade efter nåt gott)... Gumman tyckte det var lite otäckt att gå in i patienternas rum men hon kom när jag ropade in henne iaf! (kollade efter nåt gott...)
Det gick mycket bättre än jag trodde! Bra för hennes självförtroende!
Jag blev så stolt över henne. Så lugn och fin och bra med folk. Inte hoppig eller så. Lectra är inte direkt översvallande hjärtlig men i dessa sammanhang så är det bara bra! Men hon var inte rädd och hon går iaf fram och kolllar in främlingar! (kollar efter nåt gott...)
Precis så som jag vill ha en hund! Hon skulle nog t.o.m kunna bli en bra avdelningsmaskot om hon bara blev varm i pälsen! Kanske inte så kelig iofs... Men hon tolerar en hel del sådant också! (kan ju vankas nåt gott...)
 Min lilla förbaskat goa hund!

En dag kvar innan MIN helg är slut...

3 kommentarer:

  1. Haha - hade hon tyckte bättre om att få "gå lös på" avdelningen? hehe....
    Vad duktig hon verkar!!! :D
    /Heléne

    SvaraRadera
  2. Merlin är faktiskt riktigt klok och tar det lugnt med de gamla (hitintills...); inget hoppande och farande. Annars har han ju bra med fjädrar i bakbenen om jag säger så... Men det är som att han fattar att han ska ta det lugnt.
    Han följde mig överallt där det gick att ha honom med. Dock var han lite tveksam till att gå in i badrummet på ett ställe där jag behövde hans assistans. Han trodde väl att han skulle behöva bada...:D

    Therese

    SvaraRadera
  3. H: Nä, Lectra vet nog inte hur man "går lös på något"... Skulle va om hon hade en polare me sig, då kanske det skulle bli livat!

    T: Vilka härliga vovvar vi har!

    SvaraRadera