torsdag 11 februari 2010

Tors 11/2. Pulka + träning

Vin och shopping till helgen?
Jag gick utefter gatan när jag blev tilltalad av en väldigt smutsig skabbig, hemlös kvinna som tiggde om pengar till mat.
Jag öppnade börsen och tog ut hundra kronor och frågade: Om du får dessa pengar, kommer du att använda dom till vin i stället för mat?
- Nej, jag har slutat dricka för flera år sedan, svarade kvinnan.
Kommer du att använda dom till shopping i stället för mat? Frågade jag.
-Nej, jag vill inte använda min tid till shopping. All min tid går till att försöka hålla mig vid liv, svarade kvinnan.
Kommer du att använda dom för att gå till en frisör i stället för mat? Frågade jag
- Är du inte klok, jag har inte varit hos frissan på 20 år, svarade kvinnan.
Ok, sade jag. Du får inte pengarna, jag vill att du istället följer med mig och min man ut på middag i kväll.
Den hemlösa kvinnan svarade chockad: - Tror du inte att din man kommer bli arg om jag gör det? Jag vet att jag är smutsig och luktar förmodligen ganska illa.
Då svarade jag: Det är helt ok, det är viktigt för honom att se hur en kvinna ser ut när hon slutat med shopping, frisör och vin.

Beautyqueen?

Drag med pulka stod på dagordningen idag. Lastade på en pelletssäck som väger 16 kilo. På med nomiselen under ylletäcket. Gick ju bra! Men nomiselen är nog på gränsen att vara för liten...
Sedan gick vi i en och en halv timme. Överallt på byn, ned i Rydbergsdal (promenadslingan) . Det gick riktigt, riktigt bra. Satte på ett extra koppel i pulkan så jag kunde hålla emot i nedförsbackar. Oftast så gick Lectra i snabb promenadtakt men ibland fick jag förstås springa. Kändes bra det med. Trots förkylningen!
Man ser så bra att Lectra får använda sina snygga lårmuskler!
Något som var jättepositivt var att vi kunde gå förbi folk, hundar, änder som kacklade rent förskräckligt, ja allt utan att Lectra brydde sig. Hon struntade till och med i en liten pudel som var bunden utanför apoteket! Nu var hon på jobb! Fast om den hade bjäfsat så undrar jag!
Däremot så var hunddofter väldigt intressanta... Och jag för snäll och tillät det...


Ett litet uppletande mitt i Rydbergsdal gjorde vi som en liten pausövning. 4 grejer idag med. Bl.a. en liten, tom tejpkartong. Den visade sig var för svår... Hon fattade nog inte att det var den hon skulle ta?! Det får vi träna på! Annars gick det bra fast det var en himla massa andra spår överallt, blandat med mina. Däremot fick hon köldkramp mitt i alltihopa.... För att hon hann bli kall medans jag förberedde antagligen. Men hon skakade bort det rätt fort. Jag tänkte inte på sånt... En filt med sig kanske att stå/sitta på? Och gå lite innan hon får rusa in och leta!

Efter långturen så var Lectra helt slut! Resten av dagen och det var inte bra! Hon verkade helt slutkörd... Fint när man bestämt sig för att träna!

Hon gick upp och lade sig på övervåningen fast jag lagade mat! Då är hon trött!  

Sedan träffade vi Ann-Britt med Riva och B med boxrarna för att träna en stund. Premiärträning utomhus för i år! Fasade för att jag inte skulle få igång slöfocken, men det gick så bra så!
Tyckte att träningen gick rätt bra. Vi tränade individuellt idag bara för att komma igång lite lätt.Vi tog lätta moment och med mycket lek och kampbelöning. Försökte att ge mindre godis. Ett av mina mål... Igen... Det var inte så lätt, för Lectras middagstid hade passerat och hon kan ju klockan!
Lectra är duktig på att hålla sig till mig när vi tränar och det känns bra att hon kan gå lös utan att springa fram till någon! Så vi hade helt enkelt "roliga timmen"

Däremot så hände en lite tråkig incident på slutet...
En av boxrarna som dessutom är döv, attackerade Lectra!
Lectra kom emot mig i full fart under en inkallning när den döva hunden kom rusande från ingenstans och hoppade på Lectra som ju hade siktet inställt på mig. Antar att den tyckte att Lectra var hotfull som kom rusande så. Fast det var ju den som var på fel plats faktiskt... Lectra skrek högt i panik (betyder iofs inte så mycket, för så gör hon!) Men jag såg att hunden högg ordentligt efter Lectra men hon hade ju tack o lov täcke på sig. B såg dessutom inget för hon var bakom något hus eller var hon nu var någonstans... Jag fick tag i boxerns täcke och höll bort den från Lectra. Men den ville faktiskt efter henne igen. Inte så lätt att få stopp på en döv hund! Och stackars Lectra ville till mig och jag höll ju i den farliga vovven. Tala om förvirrande för Lectra, stackar`n!
Så sedan var förstås Lectra lite nere ett tag... Fick jobba lite extra med godis och lek för att få igång henne igen. Lupala var inte där så precis efter stack hon till Ann-Britts Patrick för att få lite skydd, gumman. Såg ut som om  hon ville in i deras bil också! Det är lite synd att sådana saker ska hända just Lectra som är så undergiven och vek...

Förra året så var det en liten händelse under träning av platsliggning som satt i länge efteråt. Som Lectra inte ens var inblandad i, bara som vittne. Efter det så var det hopplöst att få Lectra trygg igen. Tyvärr gjorde det så vi nollade det momentet på tre tävlingar!
Hoppades att det här inte skrämde henne i inkallningen...
Stumpan, världens snällaste! Tänk om hon kunde säga ifrån! På ett snällt men bestämt sätt, istället för att bli överkörd av andra vovvar...
Det här behöver jag tänka över en smula, på hur vi ska göra i fortsättningen!

Förutom detta så kändes själva träningen helt OK!

3 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att hon blev påhoppad på träning...:(
    Det bästa är nog att låtsas som att inget hänt och köra på som vanligt...:)

    Therese

    SvaraRadera
  2. Ja, det gjorde vi men feg är hon och bra minne har hon... Fast det gick bra på slutet. Då sprang hon även nära den döva (kopplade) hunden. I början tog hon stora omvägar... Blir nog bra, men vi kommer att akta oss mer framöver!

    SvaraRadera
  3. Men ska en döv hund som beter sig på det viset verkligen få vara lös när husse/matte inte ens finns i närheten?!?!?!! Stackars lilla gumman...
    /Heléne

    SvaraRadera