söndag 7 februari 2010

Sön 7/2. Lyckat drag/dag!


Ja! Vi HAR städat idag!!! Sluta tjata...

En piggare och gladare Lectra idag!

Envis som jag är, så var vi tvungna att prova drag idag med. Luppen borrade två nya hål i vår gamla lilla pulka. Förra hålet har Lectra redan dragit sönder... Sedan lade jag en 18 liters jordpåse förpackad i en sopsäck. Man vill inte "sanda" med jord på våra fina pulkvägar, ju! Satte fast säcken något så när på pulkan och sedan drog vi iväg.
Och för en gångs skull var "drog" det rätta ordet! Tur jag inte ger upp i första taget. Det kommer nog att funka till slut. Och om det tar ett år till så får det göra det!
Lectra var glad, pigg och villig som tusan idag. Så jättekul att se. Jag gick i början framme hos henne men även fast jag sprang så hann jag förstås inte med. Så jag lät henne springa lös på villagatorna med pulkan efter sig. Plus en Matte som ömsom sprang ömsom försökte hämta andan och däremellan försökte få lite luft i strupen för beröm också! Stannade henne emellanåt för att hinna ikapp. Vet inte hur långt hon hade tänkt sig att gå före egentligen? Hon verkade nöjd som sjutton med att trava iväg utan mig! (Undrar vad som händer om hon får syn på en liten misse???) Skönt att de "dåliga" dragturerna inte skrämmer henne från att prova igen.
Det som var bättre med pulkan var att den hänger med i svängarna lättare än Kicksparken när jag går bredvid. Den måste jag stå på för att styra. Den går liksom rakt även om vägen inte gör det... Pulkan följer Lectra lättare.
Tyngdmässigt var det nog egentligen ingen skillnad. Sparken väger ju bara 6 kilo och det här kändes ungefär lika. Uppmuntra gör jag alltid, så för den saken skull kan det inte ha varit roligare idag!
Lite tyngre kunde lasten ha varit. Kanske pelletssäck på 16 kilo nästa gång!
Så varför gick det bättre idag?
Hmm, let me think...
Piggare hund idag!
Matte som springer?
Pulkan mindre skrämmande?
Mer lättstyrt?
Mer korvbelöning?!

Ja, vi hade jättekul i alla fall. Och sjutton vad tiden går fort! Vi drog i 40 minuter och jag vill gärna sluta innan hon tröttnar... Av de 40 minuterna så sprang JAG säkert i 20 minuter! Inte i ett sträck men ändå! Jag hinner inte så långt innan jag måste sluta för att andas lite, men det blir väl bättre, antar jag! Helt otroligt faktiskt, jag springer frivilligt!
Det här med att skaffa en hund som hobby var väldigt personlighetsförändrande!

Lite "hakan ner" träning idag med. För skojs skull. Här gör vi bara bara för vad vi känner för!

Det blev lite mer än bara "hakan ner" för Lectra var så himla taggad! Vi körde fjärr, fritt följ med mycket position, apportering med mycket extra väntetid, hålla fastare i apporten (det har hon svårt för..) byten mellan sitt/stå/ ligg. Gumman lade ner hakan på ligg... vilket hon inte ska, bara vid PLATS är min tanke! Men gulligt var det. Så vi tränade lite mer på LIGG respektive PLATS. Går riktigt bra! Vissa saker fattar hon väldigt fort... Kan gå ifrån henne liiite med hakan kvar nere också. EVA, sakta ned processen! Vill ha LIGG som ett snabbt och piggt kommando och PLATS som ett lugnt, vi bara ska använda vid platsliggningen.
Ska bli himla kul att se om den här uppgiften att ligga kvar med hakan i backen, kommer att göra henne mer koncentrerad på platsliggning sen! Det sägs ju så. Och iomd göra henne säkrare. Så skulle jag bra gärna vilja ha det!

Slut på helgledigheten igen...

2 kommentarer:

  1. Vad kul att det börjar fungera med draget! :)

    Therese

    SvaraRadera
  2. Ja, du har säkert rätt. Lectra var säkert helt slut efter snöpulsandet! Men desto roligare var det den här gången. Tur att det går bra ibland!

    SvaraRadera