söndag 21 februari 2010

Sön 21/2. Lite pulkadrag!


Tränade lite "hakan ner"-PLATSLIGGNING igår kväll samt att backa uppför trappan. Trappan är lite för kort innan den svänger men det gick rätt bra ändå. När Lectra bara fattar vad jag vill så går det mesta! Eller rättare, när jag lyckas VISA vad jag vill!

Morgonfönster i sol.  Så vackert!



Usch, vad Matte är elak...

men det är gott med räkost!

Vilken underbar vinterdag!
Kanske kunde ha varit några grader varmare men åh, så vackert det är!

Fick ett litet städryck idag. Trots träningsvärk i axlar och rygg efter att ha lekt bärgare i går. Att inte Lectra hjälpte till att dra bilen???

Den här helgen har det varit SM- i lång pulka i Grängesberg. Hade varit väldigt kul att titta på. Men en bil som kanske inte startar och en Husse som var på 50-års fest igår. Ja, inte de bästa föutsättningarna för att komma iväg...
Kanske lika bra, jag hade förmodligen fått blodad tand. Medan Lectra kanske dragit öronen åt sig!

Istället fick vi göra ett eget litet pulkadrag i det fina vädret! Hon fick ha ylletäcket över selen för det var trots allt -15 grader.  Funkar bra med täcket över! Gick/sprang först en liten kvartersrunda utan pulka för att värma upp gumman lite. Smorde tassarna innan också med otäcka Fyra Ess-salvan. Lectra stod alldeles stilla när jag smorde. Man tackar! Sedan gick/sprang vi en sväng på 2 km bara. Det var ju ett tag sedan sist. Vi fick lov att hålla oss på de plogade vägarna för när vi provade där bara en skoter hade åkt i nysnön så fick Lectra direkt köldkramp i en baktass... Värmde tassen en stund med min hand så det gick över fort.

Men lite konstig det där med krampen. Hon hade aldrig fått det förräns alldeles nyligen. Konstigt nog inte alls när det var 30 minusgrader! Men sedan hon fått kramp första gången känns det som om hon drabbas mer och mer ofta... Tråkigt!

Själva pulkadraget gick bra idag förutom att vi fick gå åt sidan ofta. Många bilar och  mycket folk som skottar överallt. Det blev rätt många avbrott. Bra det, så jag fick hämta andan! Tycker iofs att det känns som om kondisen blivit liite bättre. Jag kollapsar inte direkt jag börjar springa...

 Läste det här på:  http://www.draghundsport.se/

"På tävlingar i nordisk stil är den vanligaste hundrasen vorsteh, men även schäfer, dobermann och andra brukshundar, även polarhundarna kan bli snabba i skidspåren. De flesta hundar kan användas som draghundar, men på grund av bl a kroppsbyggnad, rörelsemönster och hårlag kan inte alla raser få upp samma fart. Somliga hundar håller ett långsammare tempo och är uthålliga, medan andra hundar är mer explosiva och mycket snabba på korta sträckor."

"Brukshundar tränas oftast enligt den andra metoden, den målinriktade. Även om många brukshundar har olika mycket jakt i sig, har så gott som alla en tendens att sluta springa när de väl kommit ikapp ekipaget framför "
Haha, betyder det att när Lectra kommer tillbaka efter att stuckit på vilt, då har hon hunnit ikapp bytet???

"Vid tävling i pulkaklass skall vikten i pulkan motsvara 70% av hundens vikt."
Vilket för Lectra då blir ca 23 kilo. Lectra drar 16 kilo i pulkan så det borde vara rätt lagom som nybörjare. Och som lite skojig fysisk träning.

Här står det mycket kul att läsa om drag med hundar:  http://www.draghundsskola.blogspot.com/
Känns som det inte är dags att ge upp utan att det kan ta lång tid innan man får allt att funka! Positiv läsning för mig. Fick många små tips!

Sedan när vi kom hem, så kom gumman på att jag smort henne med den läskiga salvan!  Så då blev hon lite deppig en stund...  Den är så otäck!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar