lördag 20 februari 2010

Lör 20/2. Snöstorm och kallt!


GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN,  LILLEBROR  PETER!
      Zantos måste väl vara den perfekta presenten!    

  --------------------------------------------------------------------------------
Man måste få drömma! När det blir dags att välja nästa hund så får jag problem... Finns så många underbara raser. Egentligen vill jag ha en lite mindre ras än dobermann men jag har en förkärlek för stora vovvar. Fast alla dessa väger mindre än en dobbe. Och så det där med att inte vilja ha en vanlig hundras, spelar in stort i valet. Dessa raser återkommer jag till hela tiden, måste betyda något!

Belgisk Vallhund- Laekenois. Drömhunden nr:1! Så himla vacker! Lite för ovanlig i Sverige, kan vara svårt att få tag i en med bra avelsgenetik. Finns bara omring 100 st  Laekenois i Sverige.
 
             
Holländsk Herdehund-
strävhårig

Holländsk Herdehund - korthårig.

     Vit Herdehund.

    Storpudel. Vill ha chokladbrun.
                                                                    
     Working Kelpie.

Vill ha, vill ha! Allihop!

Om det inte blir en sådan här liten filur till, förstås!


     Så go så man kan dö för henne...

Husse hade en lång frisbee- och  kamplekstund ute i snöstormen. Men det var allt lite kallt åt Lectras små tassar...
Husse kom sedan in och frågade vad jag gjort med Lectra. Han tyckte hon var ovanligt stark när hon kampade. Kul att höra för jag kampar rätt mycket med henne, slänger omkring henne i luften och så.

Idag fick jag putta bil i snöstormen. Den vägrade starta av någon anledning... Såklart nu när vi måste snåla för badrummet så kommer väl allt att behövas förnyas!
Ja, iaf!
Bilen är ju en minibil och jag är rätt stark men nog var det tungt i snön. Luppen satt i bilen och styrde och jag puttade längs hela gatan. När gatan nästan var slut och vi skulle få igång bilen i nedförsbacken så kom en granne och förbarmade sig över mig! (så dags att komma då!) Då var jag helt slut. Min otroligt dåliga kondis... Vår snälla granna tycker (som alla andra) att vi har en liten och lustig bil och sa "-det här borde man ta kort på!"
Va??
Liten knallgrön Opel Corsa med en stor karl i framsätet och en dam i sina bästa år som puttar hela ekipaget själv. Långt dessutom...
Så nu har jag lite "dålig kondis-hosta" och ont i handlederna.
Men jag tyckte det var kul!
Och bilen gick igång sedan i backen!
När jag kom in så upptäckte jag att vi glömt att ta bort kamplädret från Lectra. Den på bilden. Den är nu lite mindre...

Ikväll så ska gubben på 50-års skiva så då ska jag aktivera Lectra först och främst. Får bli inne eftersom Lectra inte gillar blåsten. Ska prova att lära henne att backa uppför trappan. Hihi, det blir nog svårt för hunden med en massa gängliga ben!

Efter det så ska jag slappa i soffan, kolla film och äta Polly. Skippar middagen idag. Helt klart värt!

Just nu håller Lupala på och berömmer Lectra för något som nog ska föreställa morr... Ett litet ynkligt ljud.
Inte som när hon morrar åt älgar. För då låter hon verkligen livsfarlig!

Trevlig Lördag på er!

3 kommentarer:

  1. Man blir ju alldeles valpsjuk... Vad söt han är!:)
    Varför byta ras då man redan har den perfekta...?;) Nej, men skämt åsido så har jag också tittat på 2 (eller snarare 1½) av raserna du räknar upp. Korthåriga holländaren och kelpien (den "riktiga"). Fast jag tror att de har lite för mycket päls... Jag tål inte korthåriga hundar med underull så bra...:(

    SvaraRadera
  2. Och så glömde jag att skriva under igen...


    Therese

    SvaraRadera
  3. T: Visst är dobben egentligen perfekt! Men en annan är ingen ungdom längre, snyft! Och att ha två starka dobbar i koppel och samtidigt ha en dålig rygg, som blir sämre och sämre... Ingen höjdare! Så en lite mindre hund vore fint.
    Jobbigt att inte tåla alla pälsar... Själv är jag bara allergisk mot katt, än så länge...
    Skitlätt att skriva fel just i kommentarer av någon anledning!

    SvaraRadera