onsdag 17 februari 2010

Ons 17/2. Blandat.

Subject: Statistik om kroppen

Det tar 7 sekunder för maten att komma från munnen till magen.
Människans hårstrån kan hålla 3 kg i vikt.
Längden av mannens penis är lika med längden av hans tumme gånger 3.
Lårbenet är lika hård som cement.
Kvinnans hjärta slår snabbare än mannens.
På varje fot har vi runt tusen miljarder bakterier.
Kvinnan blinkar två gånger oftare än mannen.
Vi använder 300 muskler bara för att hålla balansen när vi står.

Kvinnor har läst färdigt detta brev.







Männen tittar fortfarande på sin tumme...


Ordentlig nackspärr, "vanlig" huvudvärk och ont i halsen. Tyckte väl att min förkylning var för lindrig och gick över för fort... Så lätt kom jag inte undan!

Fy fasiken, vilken djungel av duschkabiner det är där ute...
De flesta ser ut som något från yttre rymden. Och jag vill inte ha en jäkla massa "finesser" som typ fotmassage, radio osv osv. Jag vill ha en enkel, snygg, lättrengjord och som inte kostar en hel förmögenhet! Gärna med sittplats. Typ, lite minimalistisk. Tyvärr verkar det som om det är de som kostar mest...
 























Alla dessa är för dyra för oss, tror jag...
Så jag måste sänka kraven. Tråkigt men sant.






                                                         Måste kanske bli något liknande den här i alla fall...

Som sagt, jag klarar inte sådana beslut...

Lectra, gumman! Hon är för lustig! När hon inbillar sig att hon hör Husse komma med bilen så går hon ut i hallen och står alldeles BLIXTSTILLA och lyssnar. Helt okontaktbar. Går inte att få en reaktion alls, vare sig med lockande eller godis. Där kan hon stå stilla i ca fem minuter utan att röra en tass på hela tiden. Jag ljuger inte, hon står lika still som på tävlingen i Hällefors, platsliggningen där hon reste sig direkt och inte rörde en tass, förrän jag kom tillbaka och sade sitt. Hon kan verkligen leka staty... vår lilla speciella bebis!
Så kan hon göra på promenad också om hon hör något i skogen t.ex.

Försökte smörja hennes tassar idag igen men det är stört omöjligt.
 "-Det är ju så gott och jag kanske kan slicka bort det godiga.... Och får jag  inte det så vet jag inte vad... då är det nog bäst att bara ligga här stilla och se förtvivlad ut..."
Inget annat att göra än att sätta på strumpor så hon kan släppa tanken!

Fritt följ, inkallande, inkallande med ställande tränade vi i korsningen ovanför oss idag. Precis utanför där Zeke, grannhunden bor. Han var inte ute och träningen gick jättebra. Lite för halt för snabba halter förstås! Det mesta går ut på att JAG ska lära mig att vara mer GLAD i berömmandet och även att belöna mer mitt i momenten. Fortfarande så har jag svårt för det. Att uppmuntra Lectra också att bli "gladare" i sin reaktion över beröm. Jag har en tendens att vara för mycket "tävlingstråkig"... Sitter i ryggnerven... Så svårt att göra om sig...
Tänk om Bettan på   http://www.kennelinsight.com/   hade tränat Lectra, vad bra Lectra hade varit. Tror Lectra hade varit BÄST!!!

Efter tag så såg jag i ögonvrån att det kom en skidåkare MED hund på vägen. (Man får verkligen lära sig att vara snabb med ögonen med en dobbe... och jag är på god väg!) Hann ta tag i Lectra som satt en bit bort och väntade på kommando. Lectra såg ekipaget och blev jätteintresserad! Tror INTE att hon klarar en inkallning mot en hund som springer. Hund + fart är väldigt svårt för henne att stå emot... Glatt intresserad, men ändå!

Efter en stund med fortsatt träning, så kliver grannen ut ur garaget och ska hämta ut Zeke som tydligen suttit i bilen och tittat på oss hela tiden. Tyst och fint hade han suttit där, vi märkte honom aldrig! Passade på att fråga om jag fick testa Lectra lite när han tog ut Zeke. Satte henne i fotposition lös (och varför inte använda ett koppel???) och grannen tog ut sin hund i koppel och kom emot oss. De stannade en bit ifrån och vi pratade lite. Lectra höll kontakten och tog emot godis. En stund! Sedan stack hon... För svårt! Och sedan fick jag inte tag i henne heller! Hon cirklade runt oss och visste mycket väl att hon var olydig...  Tycker det verkar som om hon inte vet hur hon ska få slut på  olydigheten, inte vet hur hon ska kunna bryta. Hon vet ju att jag är arg och hon kan inte ändra på det, liksom. Och arg måste jag såklart bli när hon inte lyder! Eller tänker jag helt fel nu igen???

Fördelen med Lectra är iaf att jag ju VET att hon aldrig springer fram i ilska till vare sig människa eller hund. Men de hon springer fram till kanske inte är lika goa och rara...

JAG HATAR ATT INTE HA HUNDVANA!!!!
Jag gör så mycket tokigt...

Sedan gick vi hem och tränade kryp. Jag måste nog lägga det på hyllan tills det blir utesäsong och jag kan få tips av någon! Det är lite synd om oss, både Lectra och mig... Vi blir så frustrerade bägge två. Vi försöker och vi försöker. Lectra vill så gärna komma på vad jag vill och jag vill så gärna kunna hjälpa henne med det. Men det kan jag visst inte! Känns som om Lectra inte kan hålla reda på fram och bakben samtidigt, helt enkelt. Plus en nos... Så när jag berömmer så tror jag inte att hon förstår VAD jag berömmer för. Och det är förstås inte hennes fel. Nu tar vi en paus i krypandet en vecka eller så! Som sagt, vi behöver inte det i år...
Kanske vi ska träna lite på framförgåendet istället?? Något hatobjekt lär vi syssla med...

Återigen, jag MÅSTE lära mig att vara lite snällare mot mig själv, att sänka kraven. Det ÄR min första hund, Lectra ÄR en dobermann, jag FÖRSÖKER, jag VILL lära mig, vi SKA inte bli bäst, vi tävlar inte MOT någon, vi behöver inte ens tävla ALLS, vi ska BARA ha kul.
Att det ska vara så jäkla svårt att få in det i min idiotiska skalle....

Tänk att jag faktiskt ens tänker tanken ibland att jag skulle ha en så kallad "lättare" hund... Skämmes ta mig
f-n!

Idag har jag inte varit hungrig alls. Konstigt!

Hoppas mina kära läsare vet vid det här laget, att jag gillar att få kommentarer/tips/åsikter på vad jag gör fel/rätt?! Om allt. Ärliga men snälla och inte cyniska! Utan kommentarer som får mig att tänka till lite extra. Typ gör om, gör rätt. Me like!

Mycket pessimism idag...
Men Fria Följet gick super och jag älskar min hund!




2 kommentarer:

  1. Den där med rött ser ju ut som elektriska stolen...:D Inget jag skulle vilja duscha i...
    Vilka finesser det finns...

    Therese

    SvaraRadera