torsdag 25 februari 2010

Tors 25/2. Kontaktkrav!

 Nu har jag bestämt för mig att lägga en massa krut på olika kontaktövningar.
 IGEN!
I morse så testade jag Lectras intresse för mig igen och den var som vanligt noll om jag inte lockar med något... hon var i ena ändan av tomten och jag i den andra. Jag stod alldeles tyst med ryggen mot Lectra. Väntade på att hon skulle komma. Såg i ögonvrån att hon stod långt bort och tittade på mig. Minuterna gick. Fler och fler... hon kom aldrig. Jag väntade länge. Minst 10 minuter gick. 18 grader kallt och halvnaken var jag, Lectra skulle bara kissa, ju! Började frysa. Lectra stod still på en fläck. Jag böjde mig ned ibland, flyttade på mig några steg, nöp av kvistgrenar. Fortfarade med ryggen emot henne. Ingen reaktion, hon bara stod still och glodde på mig. Antar att Lectra också frös. Som vanligt så vann Lectra... Till slut visslade jag lågt några gånger och då kom hunden rusande. Äntligen! Mucho beröm blev det förstås!

Senare på en liten vända i skogskanten fortsatte jag likadant. (Ja, jag vet! Men tydligen kan jag inte hålla mig ifrån skogen...) 15-meters linan på, förstås. Ställer mig tyst helt plötsligt och vänder ryggen mot Lectra. INNAN linan är sträckt... Och de första gångerna så gjorde hon likadant.Står blixtstilla och bara tittar mot mig. Hon är fasiken dum ibland... Eller smart? Varför gå i onödan? Men till slut kom hon och då hade jag leksaken  RETSTICKAN i beredskap. Kul, kul, kul lek och massor av tjo och stim. Massor av gånger höll vi på så och faktiskt,till slut  kom hon snabbare och snabbare och tog kontakt! Så tänker jag hålla på ända tills hon ALLTID kommer när jag står still och är tyst. Jätteglad och jättekul och jättegottis varenda gång! Helst ska jag komma ihåg att jag vill ha ögonkontakt och inte bara att hon kommer... Där kommer det att fallera, tro mig!
Det värsta är att sånt här har vi sysslat med, något så när ofta sedan hon var en liten puppis!

Annars så har Lectra inte fått gjort något alls på dagen. Ingen långis alls... Vete sjutton om det hänt förr! Men jag ville att hon skulle ha tråkigt idag inför träningen och hon var trött med förresten!

På kvällskvisten (vad länge det är ljust nu!) stämde vi träff med Ann-Britt och Riva på parkeringen i Gillersklack (skidbacken) för att träna en stund. Men fy helskotta vad kallt det var! Bara tre minusgrader men lite blåsigt och yrde lite snö. Kallare än när det är 20 minus, ta mig tusan! Det var många bilar och mycket folk där, bra störning! Inte för att Lectra bryr sig när vi tränar. Värre när vi bara skulle gå förbi bilarna... Då fick jag locka mycket med bus för att hon inte ska gå fram till alla. En gång lyckades hon iaf. Hon hann ända fram till en tjej som skalade en apelsin. Men eftersom matvraket inte gillar apelsiner så vände hon fort! Så skönt att hon inte hoppar och har sig mot folk, bara letar efter fickor med gottis... Måste erkänna att vi (jag)  ibland kan slarva med att inte vara med riktigt och stoppa Lectra när hon går fram mot folk. Tror att det är för att vi (jag) aldrig är rädd att hon ska göra dem nåt! Och kanske inte håller in henne så värst för det. Skäms på oss(mig)!

Ja, nu spårade det ur igen...

Träning var det!
Som sagt, jag har ju bestämt att vi ska ha en mer lustfylld träning i år med mer lek och fart och det försöker jag komma ihåg. Ibland lyckas jag och ibland är jag tillbaka i tävlingstänket igen...
Men på det stora hela så tjoar vi mer och Lectra får kampa, leka och hoppa upp mot mig mer nu när jag berömmer. Allt för att hon ska ha roligare än förra året. Tror jag lyckas med det! Blir mer dobbisbus men det ger jag blanka fan i!
Och ändå så tycker A-B att det verkar som om jag inte litar på Lectra... Mycket möjligt. Jag är nog nervös ofta över att hon ska sticka ifrån mig under träning. Springa mot folk, hundar, sticka från plan, sticka på vilt eller vad sjutton som helst. Jag har kanske egna små fördomar mot dobbisar... Men jag vill inte att vi ska vara ett av de ekipage som "hundfolk" säger "åh, nu kommer det en dobermann, de springer bara" om!
Så dumt va?

Tillsammans så körde vi lite korsinkallning och vanlig inkallning, några platsliggningar för Riva medans Lectra fick sitta (kallt om lilla magen)  Annars körde vi lite som vi kände för. För oss blev det fler kontaktövningar och det gick bra. Fick lite tips till fjärren också. Jag behöver alltid tips! Att sitta och läsa regelboken som nybörjare och sedan lära in momenten själv, ja ni fattar. Inlärningsknepen står inte i regelboken direkt..
Tack, Ann-Britt!
Fast jag VILL skylla ibland på att vi har olika raser!!! 

-----------------------------------------------------------------------

Så här skriver Eva Bodfält  här:   http://yana.se/doc%20filer/evabod.doc   om bl.a. följsamhet.

"En följsam hund är en hund som är uppmärksam på sin förare och tar spontan kontakt. Den följsamma hunden vet vart matte eller husse är på väg eftersom den håller ögonen på sin förare, man behöver inte hela tiden tala om att ”kom nu så går vi”, ”nu går vi hit eller dit”.
Hundar som av sig själva tar spontan kontakt är vallhundar som t ex schäfer och belgiska vallhundar. Dessa kan det till och med vara lätt att förstärka följsamheten för mycket på och hunden går så tätt intill att man snubblar på den."

----------------------------------------------------------------------

Hi hi hi! Jag säger ofta på promenader "-här går vi!" Det ska jag genast sluta med! Lectra håller koll på mig iofs men på väldigt lång håll...

När vi tränat klart så såg/hörde/kände Lectra något bortifrån skogen och var nära att sticka. Men jag såg det allt och ropade in henne! Och så länge hon inte börjat "rymningen" så verkar det som om det går att bryta. Peppar, peppar! Finns ju en älgpark vid Klacken, lukt därifrån kanske? Äh, finns väl älgar överallt förresten...

OK träning men en pipig Lectra idag... För kallt?

Nu blir det jobb hela helgen. Nacken är nästan bra nu, äntligen! Men halsduken får sitta på, även på jobbet...
 

2 kommentarer:

  1. Hej Eva , Ja - du är osäker och det drar Lectra nytta av . Hoppas "fjärrtipset" var bra , jag VET at det funkar . Hoppas ni fått en bra helg trots jobb , sköt om er !

    SvaraRadera
  2. A-B: Jättebra tips! Och ja, jag är en osäker typ... Och kontrollfreak samtidigt... Hmm!

    SvaraRadera