söndag 28 juni 2009

Första simmet!

Idag har vi provat Cool`N Dry-duken för första gången i omgjord version. Hade tänkt sy på två stycken resårer, en att ha runt halsen och en runt magen. Har bara fått på en så den hade hon idag runt halsen. Jag tyckte den satt rätt bra så länge hon höll sig lite lugn, sedan hamnade den på sniskan. Men med en resår till så kan hon säkert gå omkring mer med den. Kanske inte springa men ändå! Ser nästan snyggt ut, den är så där neongul som Lectra är såå tjusig i! Vet inte vilken nytta den gör men jag tycker det måste vara skönt för den är kall hela tiden.

Ikväll lade Luppen att apellspår ute vid Galgbacken i lite jobbigare skogsterräng. Liggtid 45 min. Vi gick på spåret från sidan och hon tog åt rätt håll direkt. Sånt har vi inte gjort ofta. Hon var dock alldeles för ivrig = missade första pinnen! Åtminstone tror jag att det var därför... Kanske värmen börjar ta ut sin rätt? MÅSTE KOMMA IHÅG ATT BROMSA!!!! Fast det är inte så lätt heller, det bränner i händerna fast jag har handskar, innan jag i farten får ett bra tag. Hon tog vinklarna jätte snyggt. Tror däremot att Mattes kondis inte är riktigt OK... Alltså har jag en hund som är så snabb i spåret så får jag nog se till att träna upp min ork!

Sen sprang (ja, gick fort då...)Matte låångt ut i skogen utan att Lectra såg vart jag tog vägen. Visslade och sen kom hon jagandes i full fart efter mig. Hon virrade runt lite innan hon hittade mig men till slut gick det bra. Jobbigt!

Åkte direkt till sjön för att svalka henne, jättehal botten så jag klarade inte att gå där. Lup gick i med träskor! Hade favorit gummiringen att locka i henne med och till slut kastade vi den så långt så hon var tvungen att simma. Yippie! För första gången, säkert 5-6 simtag iaf. Man kan ju tycka att det är väl bara att kasta den långt ut direkt men se, det går inte alls det! För då går inte vår lilla hare till dobbe i vattnet alls... Fegisen.... Men vi ger oss inte! Får kasta en dec längre och längre ut... så hon inget märker!

Sen åkte vi hem och var tvungna att tvångsduscha henne. Tyckte det luktade dy om henne, bläää! Och vattenslangen är ju också jätteläskig förstås! Vad jobbig hon är som är så fjantig med allt. Tar så himla mycket tid att få henne att inte vara så rädd! Efter att jag fått säga till Husse att sluta tycka synd om henne, fick jag henne att sluta försöka fly och sitta still medan jag spolade av henne lite snabbt. Husse är också bra fjantig ibland... Så nu ska hon få duscha vareviga dag tills hon inser att det ju faktiskt är skönt och inte farligt

Efter detta fick lilla Pärlan förnyad energi och sprang omkring som en galning med sin nya pipboll. Hon verkar alltid piggare efter att hon gjort nåt läskigt och som är en utmaning för henne! Och varför inte, det är väl lite logiskt! Så funkar jag med!

Vi skippade lydnaden idag = dåligt samvete!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar