fredag 26 juni 2009

Förbaskat duktiga hund!

Luppen lade i dag ett långt spår a`la Emme-tips! Han åkte nästan ända ut till Dansarbacken mitt på dagen i värsta sommarhettan och lade alltså ett spår som var ca en km långt på nästan bara torr vitmossa. Detta för att tvinga Lectra att vara lite lugnare och noggrannare! Han lade ut 9 korta + slutpinnen. Spåret låg en och en halv timme. Och han vägrade tala om för mig innan hur många pinnar det fanns. Pytt, vem bryr sig om sånt? Så länge hon inte missar slutet så bryr jag mig inte om hur många hon hittar/missar! Så länge hon tar mig dit vi ska och ingen annanstans...

Ja, det gick superbra! Jag kunde ibland se spåren efter Luppens stora fötter men de såg inte Lectra. Hon hade nosen betydligt mer nere i backen än vad hon brukar och ibland tvärstannar hon. Men då är det bara någon apport i närheten som tydligen rent av stinker i hennes nos, så var är den då? Hon snor runt lite i jakten på den goda/osande pinnen tills hon glatt tar upp den i munnen! Duktiga tjejen! Dock tuggade hon alldeles för mycket idag, flera stycken gick i två delar... Kan väl aldrig vara tillåtet??? Farten var alldeles lagom i den höga värmen och jag såg på henne att det faktiskt var varmt för henne. Den låga farten(nåja!) gjorde att jag dessutom hann med att observera hennes spårspråk, vilket var rätt skönt. Jag verkligen såg att hon spårade idag. KUL! Hon missade tyvärr en kort idag men jag är helnöjd ändå! Tänk om hon kunde vara så bra på åkern också!

TIPS om var det finns en bra kortklippt åker att träna på mottages tacksamt! Man kan väl inte bara gå ut på någons åker och klampa runt? Eller? "Vår" åker är världskänt för sina många rådjur... Visste ju inte vi!

Sen på kvällskvisten körde vi bara rakt igen ettan hemma på tomten och då går det förstås alltid bra. Gjorde även apell-apporten, hoppet och även framförgåendet! Usch, jag ryser bara av ordet... Men hur som, A-apporten- lite tugg när hon springer tillbaka, A-hoppet- sätter sig så snett att hon förmodligen inte gör återhoppet på tävling, framförgåendet - skitbra! Va, va, va??? Det har vi inte gjort sedan kursen eftersom jag verkligen hatar det momentet! Hon gick glatt ut på FÖRE, drog inte så värst heller, stannade så fint och vände sig inte om mot mig. Varför??? Hade inget som lockade där framme heller. Fattar inget alls... Men gissa om jag blev glad? Var då tvungen att prova en gång till och va, va, va?? Lika bra igen! Inte perfekt och jag gick fram fort till henne men ändå. Hon har aldrig gjor det så pass snyggt förr! Yippie! Får väl pröva det varannan månad eller så.

Överhuvud taget känns det som att hon börjar ta åt sig av korrigeringar nu, kanske hon faktiskt börjar bli en mogen dobwoman??? Förut så brydde hon sig inte, om jag rättade henne men nu verkar det som om hon faktiskt försöker bättra sig lite! Ja, ibland iaf!

För en vecka sedan var allt bara elände med Lectra och nu känns det toppen igen. Tydligen ett väldigt resultatbestämt humör, på den här Matten! Ja, sen finns det vissa andra saker som är med och påverkar humöret också. Tyvärr!!

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Nu är jag mycket nyfiken.. hur har du tränat in framförgåendet? Det är ett helt hopplöst moment tycker jag :(

    SvaraRadera
  2. Hold on! Jag drar inte för höga växlar på gårdagen ännu... Testas ikväll igen!

    SvaraRadera