söndag 21 juni 2009

Äntligen nåt som gick vägen!

Idag var vi ett gäng från klubben som spårade vid Dansarbacken. Vi hade jättetrevligt och dessutom var vädergudarna också med oss dit ut! Det var verkligen på tiden.

Michael lade ett långt ( för Lectra iaf) spår på ca en km som råkade korsa en liten miniväg två gånger. Dessutom gick det naturligtvis folk på den. Blir ju gärna så när man är ute i ett fint naturreservat... Då blev jag lite orolig att Lectra inte skulle greja det. Spåret låg dryga timmen och sen satte vi fart! Med inställningen jag hade att hon inte skulle klara korsningen av vägen så gav jag henne knappt chansen... Dumma mig! Hon hade bergsäkert klarat det alldeles utmärkt själv om jag lugnat mig lite... Nåväl, jag visade henne på andra sidan vägen och sen var det inga fler problem! Hon plockade alla 6 pinnar och slutet! Det är så härligt att se hur hon letar efter pinnarna! Och tar upp dom så fint. Med lite tugg, men det skiner jag i. Love that dog!!! Tack vare att det var så pass långt också, så blev även farten lite mer normal. Till slut. Mer som en vanlig bil på motorvägen istället för en Ferrari! Men jag måste säga att läsa av henne är inte lätt... Förutom när hon letar efter pinnarna så syns det knappt att hon spårar, kör ned nosen lite snabbt, här och var bara. Hur tränar vi att hon ska spåra med nosen i kärnan? Eller är hon så förbaskat säker så hon bara struntar i det? Känns för mig som hon slarvar runt bara... Fast hon tar alltid alla pinnar ju... Så länge vi inte är på åker, vill säga!

Alltså, trots vägkorsning * 2 som hon aldrig råkat ut för förut och dessutom folk som korsat hennes spår så tog hon alla pinnar! Fick även tipset av L-G att innan vi tävlar i apellen sen, fråga om det är ok att jag ger henne godis när hon markerat. Det är ju tillåtet men tydligen så gillar inte alla det... Bäst att veta det innan! Gick också bra fast någon okänd lagt spåret, det är hon inte heller van vid.

Vi gjorde även ett litet upplet, en halvstor korridor med tre grejer i. Lectra har inte tränat upplet så mycket eftersom hon stack ett par gånger... (shit, vad det spöregnar just nu!) Ja, i alla fall, hon hämtade de första två lätt och kom även in med dem men släpper för tidigt framför mig och vill inte heller sätta sig. Men vad sjutton, bagateller. Den tredje grejen fick Luppen gå ut och vifta med och sen tog hon den också. Det var jag nöjd med! Måste göra mer sånt bara!

Sen gjorde vi en annan övning också, ingen aning om vad jag ska kalla den. Blandning mellan spår och personsök kanske? Lup gick iväg och gömde sig och Lectra fick sele på och sen bara gick vi efter honom. Sen helt plötsligt när jag verkligen var säker på att det var Lup hon spårade så släppte jag henne. Tjoho! Här kommer en ivrig Ferrari igen! Gissa om hon vart överraskad när hon hittade husse! Luppen tyckte också om det, sa att Lectra var så inne i spåret så hon såg inte att hon nästan gick på honom för hon spårade så! Lite som så gjorde vi när hon var liten valp fast då fick hon se att vi gick iväg. Jättekul var det iaf!

Lite fika och lite bad för några av vovvarna blev det också fast jag lyckades inte lura ut Lectra i vattnet den här gången heller. Hon gick i så hon blev blöt på magen tack vare Cain, godis och pinnar, men inte mer. Hon var lite tuff idag, vågade faktiskt ta pinnen en gång ur munnen på Cain! Cain, rottisen alltså. Kanske det blir en farlig dobbe även av henne en vacker dag??? Nä, tror inte det...

Alla gjorde alla övningarna, tror jag och vi hoppas att alla hade lika kul som vi. Vi får försöka göra sånt här lite oftare!

IDAG ÄR INTE LECTRA TILL SALU ENS FÖR EN MILJON!

2 kommentarer:

  1. Kanon! Va roligt! Hälsn Helena & Uno

    SvaraRadera
  2. Ni skall läga ett spår på en kort klippt åker så låter ni det ligga i två timmar..eller på torr mossa...då ska du få se nån som måste använda näsan mera! :)

    SvaraRadera