onsdag 17 juni 2009

Dålig period?

Tog en längre tur med cykeln idag. Gick jättebra hela vägen! Men vete sjutton om hon tycker det är kul... Fast det behöver hon kanske inte? Det ger kondis iaf!

Har köpt lina idag för att köra inkallningsövningar med, men tror jag måste köpa en grövre och tyngre. Tog de två sorter som vi hittade bara och tror inte de funkar.

Sen lade Luppen ett apellspår på en åker/äng. Fick ligga ca en timme. Släppte på en HET Lectra och det gick åt skogen direkt idag. Hon verkade inte leta efter spåret alls utan bara rusade ut! Fick stopp på henne och försökte få henne att leta på spåret och trodde att jag hade lyckats. Ja , så var det full rulle igen... For fram och tillbaka, vet inte vad hon sysslade med! Trassel på linan och så där ja - där kom hon ur selen också... Men vad sjutton! Började bli smått irriterad, faktiskt. Hon kan ju det här! Fick stopp på henne efter ett tag, lös sprang hon minsann på spåret! (Luppen var med och höll koll) Tänkte ge upp men Lup ville att vi skulle försöka få henne på spåret igen. Har ingen aning om man ska göra det men jag gjorde ett försök. Så vi gick tillbaka ungefär dit där hon kom lös. Och då var hon trött och gick i lite mer normal fart och HITTADE SPÅRET!!!! Och därmed slutpinnen. Vilken var den enda hon hittade.... Jag som brukar skryta över att hon alltid tar alla! Det var andra gången som det gick åt skogen på samma plats. Är det för svårt för henne på åker/äng kanske?


FUNDERING: Kan hundar ha dåliga perioder? Ska vi kanske göra ett uppehåll? Eller tvärtom? På`t igen, liksom? Inget verkar ju gå bra just nu. Och vi som ska tävla snart igen... IDAG ÄR HON HELT GRATIS!

4 kommentarer:

  1. Hej Eva!
    Angelica och Insight Electra-Elice som skriver! Vad roligt att du börjat blogga.
    Jag tror helt klart att hundar,liksom vi kan ha dåliga perioder. Men jag vet att när min hund har en dålig period så beror det nästan jämt på att jag har en dålig period. Hon är så extremt känslig för om jag är stressad,arg,nervös,trött m.m. Ta en liten paus om du känner för det. När jag och Elice fick vårat första pris i Lydnadsklass 1 hade vi inte tränat nått alls på säkert en månad, det var i december vi tävlade då i en fotbollshall. Testa sedan lydnadsprogrammet några dagar innan tävling, så långt innan att hon hinner bli sugen på att jobba när det är dags för tävling. Lite så har jag börjat gjort med min lilla gris/ko/hund :)

    SvaraRadera
  2. Kul att ni börjat blogga!!
    Ja, det kan för vissa hundar vara svårt på åker.
    Men det är bara att träna vidare, tror inte det skall vara något problem för Lectra.
    Men i bland är de i dåliga perioder (du vet att jag kör stenhårt med det:-))
    Måste tillägga att jag hittills är helnöjd med lilla Indi!! Hon är himla trevlig och social, blir nog en bra vovve av henne med.
    Kram Bettan, Iris o Indi

    SvaraRadera
  3. Jag tar na! Mä-hä-hä så kan hon få stryk av min om hon inte uppför sig *visslar* Givetvis kan de bli "för mycket ibland" Jag tror det är viktigt att ni fokuserar er på en sak...och att du tänker igenom innan hur du vill ha det och hur man tar i tu med eventuella problem...
    Kanske en paus på en vecka, med bara allhanda vardagslydnad? vet faktiskt inte..att hon inte är så koncentrerad på åker kan ju vara för attt hon ännu inte kopplar ihop spår med åker..Lycka till! Ses ikväll hoppas jag!!

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Oj vad mycket att läsa, tror inte att Lectra har tråkigt en ända sekund. Får lite dåligt samvete för att mina hundar ibland har tråkigt, fast det har säkert Lectra också ibland.
    Vi har precis blivit med en hund till, en Weimaraner 8 veckor (Boston) har en 4-årig Ungersk Vizla sedan tidigare. Husse ska jaga med båda till och från, så det är bra att få lite spårtips av er.
    Kramar från syrran i stockholm.
    ps. trevlig blogg.

    SvaraRadera